Företag

Erbjudande!

Teckna elavtal - vi bjuder på månadsavgiften i 6 månader och Fortum Plus i 1 månad

Våra bästa elavtal till företag

Fortum Smart

Vi rekommenderar

Fortum Smart är ett elavtal som fungerar som en portföljförvaltning.

  • Smarta inköp av experter när priset är lågt.
  • Målet är att slå det rörligt priset över tid.
  • Ger stabilitet och trygghet.

Rörligt elpris

Ett elavtal med rörligt elpris följer marknadens svängningar och priset varierar från dag till dag.

  • Passar er som är okej med att priset varierar.
  • Chans till lägre pris under årets varmare månader.
  • Ingen bindningstid.

Fast elpris

Med ett elavtal med fast elpris betalar ni samma pris per kilowattimme under hela avtalsperioden.

  • Passar er som vill veta exakt vad ni ska betala.
  • Lättare att budgetera.
  • Ger trygghet och förutsägbarhet.

Låt oss ringa upp dig så berättar vi mer.

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.
Jag godkänner att mina data samlas in med detta formulär. De samlade uppgifterna (namn, epost, telefonnummer och övriga kommentarer ) används för att hantera ditt ärende. Läs mer om Fortums sekretesspolicy.  
Build new energy ventures

Regeringens elstöd till företag

Vanliga frågor och svar

Vilket elavtal passar vårt företag bäst?

Det finns många faktorer som avgör vilket elavtal som passar ert företag bäst, bland annat hur er förbrukning ser ut och vilken risk ni vill ta. Vill ni ha koll på er kostnad och veta i förväg vad fakturan kommer att ligga på rekommenderar vi ett fast elavtal. Vill ni följa marknaders svängningar och ha chans till ett lågt pris rekommenderar vi ett rörligt avtal. Vill ni ha det bästa av båda världarna finns vårt vintersäkra elavtal där ni får ett fast pris under vintermånaderna och rörligt resten av året.

Fortum Smart är vår portföljförvaltning där ni kan luta er tillbaka och låta experterna göra inköpen av er el. Utifrån risk och prisstrategi arbetar våra experter för att erbjuda en så låg energikostnad som möjligt. Inköpen sker med god framförhållning och ni kan därför vinna mycket över tid.

 

Lär er mer om våra olika elavtal i Elskolan avsnitt 2.

Varför är vår elfaktura så dyr?

Det kan bero på att ni har ett så kallat anvisat elavtal. Det betyder att ni inte har gjort ett aktivt val av elhandelsbolag vilket kan leda till ett onödigt högt elpris. Första steget är alltså att göra ett aktivt val. Kontakta oss så hjälper vi er.

Själva elpriset påverkas av flera faktorer. En faktor är vädret. I Sverige kommer ungefär hälften av all energi från vatten- och vindkraft. Elpriset varierar därmed beroende på hur mycket el vi kan producera och hur stor efterfrågan är. Ju mer vinden blåser och vatten det är i våra forsar och älvar, desto större tillgång på el, vilket gör att priset sjunker om inte efterfrågan ökar lika mycket. 

En annan faktor är elmarknaden. Det vi idag lite slarvigt benämner som ”elmarknaden” tillkom på 1990-talet då Sverige, Norge, Finland och Danmark avreglerade sina respektive elmarknader. För att konkurrensutsätta marknaden – och därmed gynna alla eltörstande konsumenter – skapades en dedikerad handelsplats. Denna elbörs fick namnet Nord Pool och här handlas det alltså med el till högst- och lägst bjudande, på precis samma sätt som på den vanliga aktiebörsen. För er som elkonsument har detta betydelse eftersom ert elpris styrs av de priser som elhandelsföretagen får betala när de köper in el. Detta påverkar dock bara de som har ett rörligt avtal.

Det som också påverkar er elfaktura är er förbrukning. Kanske kan ni bli mer effektiva i er förbrukning? Vi erbjuder er gratis elrådgivning där vi ger er tips för att minska förbrukningen och därmed era kostnader.

Vad är skillnaden på elhandel och elnät?

Er faktura består av två olika delar, en del som består av elhandel och en del som består av elnät. Fortum är ett elhandelsbolag därför benämns kostnaden från oss som Elhandel.

Elhandel är den del som ni betalar för själva elen som ni faktiskt använder. Vi erbjuder olika typer av elhandelsavtal. Ni som företagare får alltid rådgivning kring vad som passar just ert företag bäst! Boka rådgivning här.

Elnät avser bland annat drift och underhåll av elledningar i området där er lokal finns, d.v.s. elens infrastruktur. Ofta betalar ni en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Ni kan inte välja elnätsägare eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet.

Lite förenklat kan ni tänka er en kran där elhandeln är kostnaden för vattnet ni förbrukar och elnät är rören som leder vattnet.

Hur fungerar bytet av elleverantör?

Ni behöver bara kontakta oss, bestämma vilket avtal ni vill ha och skriva på en fullmakt – resten sköter vi. Vi säger upp er nuvarande leverantör och börjar leverera när uppsägningstiden eller bindningstiden har gått ut. Ni kan alltså inte få dubbla fakturor.

Kan vi välja energikälla?

Ja, ni kan välja vilken energikälla ni vill att elen ska komma från, till exempel sol-, vind- och vattenkraft. Den energikälla ni väljer är inte nödvändigtvis den el ni kommer att få i uttagen, men det säkerställer att vi köper in den mängd el som ni förbrukar på ett år från er valda energikälla. Ni gör då en insats för miljön och stödjer produktionen av förnybar el. Ni får dessutom ett diplom som ni kan använda i er hållbarhetsredovisning.

Vad är autogiro och hur ansöker vi om att betala med autogiro?

Med autogiro görs en automatisk betalning direkt från ert konto, helt kostnadsfritt. Det finns många fördelar med autogiro. Ni slipper betala post- eller bankavgifter och slipper fylla i blanketter eller långa OCR-nummer. Er betalning sker alltid automatiskt på förfallodagen och ni slipper därför oroa er för påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor.

För att betala via autogiro är det enklaste att ni går in på er internetbank och anmäler er för autogiro där. Ni kan också ladda ner en autogiroblankett via länken nedan. Den skriver ni ut, fyller i och skickar kostnadsfritt till:

SVARSPOST
Energikundservice Sverige AB
20659888
169 20 Solna

Företag: Ladda ner blankett (pdf) här​​

Vi får inte våra e-postfakturor, vad ska vi göra?

Om ni har valt e-post som er fakturametod och inte får era fakturor kan det bero på flera saker. 
1. Har ni anvigit rätt e-postadress? Om ni är osäkra på vilken e-post ni har angivit är ni varmt välkomna att kontakta vår kundservice på 020 818 818 vardagar mellan 08:00 och 17:00 eller via mejl på foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com

2. Våra e-postfakturor skickas från Energikundservice AB och ni kan behöva göra vår avsändaradress no-replyinvoice [snabel-a] energikundservice [punktum] se till en betrodd avsändare. Det kan göras på olika sätt beroende på mejlklient.

Ni kan alltid se alla era fakturor i Fortum Online. Logga in eller skapa ett konto här! 

Varför är svarstiden på omförhandlingen så kort?

Vi kan endast se fastpriserna 4 månader fram i tiden, därför kan vi inte skicka ut dem tidigare tyvärr.

Varför skickas all information gällande avtal ut postalt och inte via e-post?

Då det är viktig information som skickas ut måste vi försäkra oss om att det kommer fram och att det kommer rätt. Postala adresser uppdateras kontinuerligt via Skatteverket, det gör dessvärre inte mejladresser. Därför skickar vi denna typ av information via postala utskick. 

Kan vi välja faktureringmetod?

Ja, ni kan välja vilken betalningsmetod som passar er bäst. Gör en insats för miljön och välj e-postfaktura till exempel. Läs mer om våra betalningsmetoder här.

Hur loggar man in på Fortum Online?

Första gången ni ska logga in?

För att använda Fortum Online måste ni först registrera er som användare. Registreringen är nödvändig för att skydda den information som ert företag eller förening har på Fortum Online. Registrering gör ni med ert kundnummer tillsammans med organisationsnummert. Den e-postadress ni anger vid registrering blir ert företags eller förenings användarnamn på Fortum Online. Ni kan börja använda Fortum Online direkt efter registrering. Använd samma länk som "logga in på Fortum Online" för att registrera er.

Läs mer om Fortum Online här

 

Varför har Fortum månadsavgift?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Den tar vi ut för att kunna köpa in el till våra kunder och för att kunna göra miljöinsatser som gynnar hela vår jord. 

 

 

 

Är det Fortum som försöker kontakta mig?

När vi skickar ut SMS med avtal för godkännande via GetAccept kommer det alltid från nummer +46 76 51 93 311.

Vad händer för företag vid elbrist?

Om det faktiskt skulle bli elbrist i Sverige skulle troligtvis tre saker ske.

  1. Dagen innan elbrist uppstår kommer förmodligen buden på att köpa el för nästkommande dag överskrida tillgången. Priserna kommer rusa vilket förmodligen gör att vissa aktörer beslutar att dra ner eller helt stänga av sin förbrukning. Om detta sker kan det rädda situationen och vi slipper en tvingad nedsläckning.
  2. Om ovan inte räcker kommer reservkraft att startas upp, som oljekraftverket i Karlshamn. Andra länder kommer också tillfrågas om extra kraft som vi i Sverige får köpa in.
  3. Om varken priser eller reservkrafter kan undanröja effektbristen kommer lokala nät att få koppla ifrån icke samhällskritisk förbrukning enligt respektive nätområdes energiplan tills vi kommer i balans igen.
Hur vet vi om vårt företag kommer att påverkas av nedsläckningar?

Svenska Kraftnät är de som ansvarar för att vi har balans i elsystemet. Om de ser att en obalans verkar uppstå kommer de ge beslut till regionnäten om en frånkoppling. När dessa får en beordran från SvK om att frånkoppla ska det finnas en gemensam plan med kommunen om vilka elledningar som ska kopplas bort, en prioriteringsordning. Detta för att i största utsträckning skydda samhällskritiska verksamheter. En beordran om frånkoppling skulle mest troligtvis inte gälla ett helt nätområde utan delar i ett eller flera nät.

Hur länge en nedsläckning eller frånkoppling är beror på hur mycket el som saknas, så det kan vara från ett par minuter till flera timmar. Vem som kommer påverkas kan vi som elleverantör tyvärr inte svara på. Om ni känner er oroliga och vill veta kan ni kontakta er kommun som ska ha en energiplan med en prioriteringslista över vems förbrukning de måste stänga av. Störst risk för eventuella nedsläckningar är i SE3 och SE4.

Vem ska vi kontakta vid strömavbrott?

Vid strömavbrott ska ni kontakta er nätägare. De ansvarar för elledningarna och att elen faktistk kommer fram till er. 

Vi kan mer än el: 

massmodet

BIOTEXTIL

Massmodet

Vårt sätt att leva, inklusive vår klädkonsumtion, innebär stora utmaningar för miljön och klimatet. Nu tar vi fram nya textilfibrer av restprodukter från jord- och skogsbruk. 

Läs mer
jakten

JAKTEN PÅ NOLL

Koldioxidfångst

Med ny teknik kan vi fånga in koldioxiden från industrier och andra utsläppskällor. Nu ska vi använda tekniken för att göra fjärrvärme med minusutsläpp i Stockholm. 

Läs mer
For thermal power plants

Vi erbjuder också expertlösningar för kraftverk

Tjej i soffa med telefon

Fortum Online

Fortum Online samlar er energiaffär på ett ställe. Se detaljerad information om era fakturor och elavtal, följ elförbrukningen och håll koll på energikostnaden.

Läs mer och logga in