Warning

Vi ser just nu höga priser på elmarknaden, mer information om elpriser och vad ni som kund kan göra hittar ni här!

Företag

Gäller nya kunder med förbrukning under 100 000kwh/år.

Teckna elavtal online - få 6 månader utan månadsavgift Beräkna ert pris
Mindre cafe

För företag som normalt betalar mindre än 10 000 kr i månaden för elen

Mindre elförbrukning

Fossilfri el - Teckna elavtal på 2 min

Teckna avtal här
Ftg växter

För företag som betalar 10 000 – 100 000 kr i månaden för elen

Mellan elförbrukning

Personlig kontaktperson - kontakta oss redan idag

Läs mer
Högre förbrukning

För företag som betalar mer än 100 000 kr i månaden för elen

Högre elförbrukning

Löpande marknadsuppdateringar - Kundspecifika priser - Portföljförvaltning

 

Läs mer

Frågor och svar kring el för företag

Vilket avtal passar mitt företag bäst?

Det beror på hur ert företag förbrukar el, kontakta vår företagskundservice på tel  020 - 818 818 så får du hjälp av våra rådgivare.

Vad ska vi tänka på när företaget flyttar in på nya adressen?

Kontakta er nätleverantör i området och meddela dem om att ni har flyttat in, sedan behöver ni kontakta oss för att teckna ett elavtal annars hamnar ni på ett Anvisat avtal.  Vi hjälper er att välja ett avtal efter den nya lokalens elförbrukning.

Hur fungerar bytet av leverantör?

Det enda ni behöver göra är att komma överens om ett pris och sedan skriva ett avtal, resten löser vi.

Vad är ett anvisningsavtal?

Anvisat avtal betyder att ni inte har gjort ett aktivt val av elhandelsleverantör vilket oftast innebär att ni får en onödigt dyr elhandelskostnad.

Kan vi få dubbla fakturor om vi byter leverantör?

Nej, ni kan aldrig betala dubbelt för er elhandel.

Hur mycket pengar kan vi spara på att byta elavtal?

Det varierar kraftigt från kund till kund men upp till 20% är vanligt.

Hur vet vi vilket avtal vi har?

Vilket avtal ni har ser ni normalt på er faktura. Hos vissa elleverantörer kan ni även se det online. Är ni kund hos Fortum idag kan ni logga in på Mitt Fortum.

 

Hur ändrar vi vårt befintliga Fortumavtal?

Kontakta vår kundservice på telefon 020 818 818 så hjälper vi er att välja det elavtal som passar ert företag bäst.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Er faktura består av två olika delar, en del som består av elhandel och en del som består av elnät. Fortum är ett elhandelsbolag så kostnaden från oss är den som benämns Elhandel.

Elhandel är den del som ni betalar för själva elen som ni faktiskt använder. Vi erbjuder olika typer av elhandelsavtal. Ni som företagare får alltid rådgivning kring vad som passar just ert företag bäst! Kontakta oss.

Elnät avser bland annat drift och underhåll av elledningar i området där er lokal finns, d.v.s. elens infrastruktur. Ofta betalar ni en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Ni kan inte välja elnätsägare eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet.

Lite förenklat kan ni tänka er en kran där elhandeln är kostnaden för vattnet ni förbrukar och elnät är rören som leder vattnet.

Kan priset ändras om vi har fast pris?

Nej, har ni ett fast elpris har ni samma elpris under hela avtalsperioden. De vanligaste avtalsperioderna är 6 månader, 1 år eller 3 år, ni ser på er faktura hur långt just ert fasta avtal löper.

Vanliga frågor kring de just nu höga elpriserna

Varför är elpriserna höga just nu?

Förra året präglades av låga elpriser tack vare extremt goda vattennivåer och mycket vind vilket bidrog till hög produktion av vind- och vattenkraft. Även om vi kunnat läsa om översvämningar på flera ställen i landet så är 2021 hittills ett så kallat torrår, samtidigt som det har varit väldigt lite vind. Samtidigt har kärnkraften inte producerat i vanlig takt då det i flera reaktorer har skett underhållsarbete. Men det är inte det enda som påverkar, läs mer om orsakerna till det just nu högre elpriset i vår här.

Så ni vet så innebär inte högre elpriser att vi tjänar mer pengar.

Vad kan vi som kund göra?
  • Se över ert nuvarande elavtal - ni kanske vill byta ert rörliga elpris till fast elpris. Ni är välkomna att kontkta oss på 020 818 818. 
  • Logga in på Fortum Online för att få bättre koll på er elanvändning - här får ni en översikt över er elanvändning, kan budgetera och jämföra er förbrukning. Tips! Om ni vill få ännu fler analyser och verktyg för att ta kontroll på er elanvändning kan ni teckna Fortum Online Pro. Just nu bjuder vi på de 3 första månaderna*. Ni tecknar enklast genom att kontakta vår kundservice på 020 818 818. 
  • Läs våra tips på hur ni kan minska företagets elanvändning här.

 

*Erbjudandet gäller till och med 31 december 2021 och gäller kunder som tecknar Fortum Online Pro för första gången. 

Låt oss ringa upp dig så berättar vi mer.

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.
Jag godkänner att mina data samlas in med detta formulär. De samlade uppgifterna (namn, epost, telefonnummer och övriga kommentarer ) används för att hantera ditt ärende. Läs mer om Fortums sekretesspolicy.  

Vi kan mer än el: 

massmodet

BIOTEXTIL

Massmodet

Vårt sätt att leva, inklusive vår klädkonsumtion, innebär stora utmaningar för miljön och klimatet. Nu tar vi fram nya textilfibrer av restprodukter från jord- och skogsbruk. 

Läs mer
jakten

JAKTEN PÅ NOLL

Koldioxidfångst

Med ny teknik kan vi fånga in koldioxiden från industrier och andra utsläppskällor. Nu ska vi använda tekniken för att göra fjärrvärme med minusutsläpp i Stockholm. 

Läs mer
For thermal power plants

Vi erbjuder också expertlösningar för kraftverk

Fortum Online

Fortum Online samlar er energiaffär på ett ställe. Se detaljerad information om era fakturor och elavtal, följ elförbrukningen och håll koll på energikostnaden.

Läs mer och logga in