GDPR och Fortum - Vi bryr oss om din integritet

Välkommen till Fortums sida om integritetsskydd och hantering av personuppgifter. Ditt förtroende är viktigt för oss och vi tar skyddet för din personliga integritet på största allvar. Här har vi samlat information om hur vi samlar in, lagrar och använder dina personliga uppgifter.

EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR – General Data Protection Regulation) började gälla den 25 maj 2018. Den syftar till att stärka säkerheten och skyddet för personuppgifter inom EU.

Nedan kan du hitta information om hur vi samlar in, behandlar och använder personuppgifter.

Är du privatkund? Läs vår uppdaterade integritetspolicy i sin helhet här

Är du företagskund? Klicka här för att läsa vår uppdaterade integritetspolicy för dig som företagskund

Är du jobbsökande eller medarbetare? För att läsa aktuell integritetspolicy för jobbsökande klicka här och medarbetare klicka här.

Här kan du läsa Fortums cookie policy.

Vanliga frågor om integritetsskydd

Var hittar jag mina personuppgifter?

Information om ditt elavtal och din förbrukning hittar du enklast via Mitt Fortum webb eller app. Du kan skapa konto och logga in snabbt och enkelt via BankID.

Information om Charge & Drive (våra tjänster rörande elbilsladdning) som t.ex din laddhistorik och betalinformation, finns tillgänglig i appen "Charge & Drive".

Om du vill veta vilken information vi har om dig så kan du ladda ner ett personutdrag härifrån. Inloggning sker via BankID och med personnummer i formatet ÅÅÅÅMMDDNNN.

Hur uppdaterar jag min information?

Du kan kontakta kundtjänst om du vill hantera den kund- och avtalsinformation som finns hos oss.

Privatkunder: tel 020-46 00 00 eller mail till kundservice [snabel-a] fortum [punktum] com

Företagskunder: tel 020 - 818 818 eller mail till foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com

Om du skapar ett nytt elavtal, kommer din information att uppdateras när avtalet ingås. Om du är osäker på vad som gäller, ring vår kundservice.

Jag är inte längre Fortumkund - vilken information har ni sparat om mig?

Fortum raderar eller avidentifierar personuppgifter när de inte längre behövs för de syften de samlades in för. Dina personuppgifter och transaktionsdata kommer inte att sparas längre än vad som anges nedan:

  • Bokföringslagen max 8 år
  • Preskriptionslagen max 10 år

För mer information om hur länge vi sparar dina personuppgifter, kontakta vår kundtjänst:

Privatkunder: tel 020-46 00 00 eller mail till kundservice [snabel-a] fortum [punktum] com

Företagskunder: tel 020 - 818 818 eller mail till foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com

Certifiering: