Vi har bytt avsändare på våra e-postfakturor till no-replyfaktura [snabel-a] fortum [punktum] se. För att säkerställa att era e-postfakturor kommer fram ordentligt är det bra att göra no-replyfaktura [snabel-a] fortum [punktum] se till en betrodd avsändare.
För en förbättrad kundupplevelse genomför vi just nu en systemuppdatering. Detta medför att er faktura kan skickas ut lite senare än vanligt. Vi ber om ursäkt för detta men kan försäkra er om att er faktura skickas så snart som möjligt och att ni kommer få samma betalningsvillkor som vanligt.
Kundservice Företag
Välkomna till vår kundservice för företagskunder. Ni når oss vardagar mellan 08:00 och 16:00, med undantag för onsdagar mellan 10:00 och 11:00, på telefon 020-818 818 eller på mejl
foretagkundservice@fortum.com
Välj rätt elavtal
Vi erbjuder olika avtalsformer för företag. De mest populära är portföljförvaltning, rörligt elavtal och fast elavtal. Om ni inte vet vilken avtalsform som passar just ert företag är ni varmt välkomna att kontakta oss så vägleder vi er.
Kontakta oss
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Ni hittar alla era fakturor i Fortum Online
Alla Fortums företagskunder har tillgång till Fortum Online. Där sammas alla företagets fakturor så att ni enkelt får en överblick över era kostnader.
Få en elfaktura istället för två
Ofta får man två fakturor för sin elkostnad – en från sitt elhandelsbolag och en från nätägaren. När ni tecknar vår tjänst Samfakturering slås dessa ihop. Att få alla elkostnader på samma faktura är en stor fördel - bättre översikt och reducerat administrativt arbete.
Kontakta oss för faktureringsfrågor
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Vad ska ni tänka på när ni flyttar företagets elavtal?
Kanske har ni blivit fler anställda och behöver större lokaler. Kanske flyttar ni till en lokal med helt andra förutsättningar än er tidigare. Vem är nätleverantör och vilket elavtal kommer passa er bäst framöver? Lugn, allt ni behöver göra är att kontakta oss.
Kontakta oss vid flytt
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Er elförbrukning på ett ställe
Fortum Online är ett digitalt energiverktyg som hjälper företag att få en översikt, förstå och minska sin elanvändning. Här får ni kostnads- och effektanalyser, möjlighet att budgetera, jämföra er elanvändning mellan era olika anläggningar och under olika perioder.
Välj mellan Bas och Pro
Alla företagskunder har tillgång till Bas-versionen av Fortum Online helt gratis. Om man har behov av fler rapporter och analyser kan man uppgradera till Fortum Online Pro.
Kontakta oss för frågor om Fortum Online
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Vad styr elpriset?
Elpriset styrs i grunden av samma dynamik som påverkar priset på andra varor. Tillgång och efterfrågan.
Efterfrågan styrs av hur mycket el privatpersoner och företag behöver vid en viss tid. Behovet av el förändras över dygnet. På morgonen när vi öppnar upp våra kontor och sätter på kaffemaskinen så ökar behovet, medan nattetid när det mesta är stängt och vi sover så minskar behovet och då även efterfrågan på el.
Kontakta oss för frågor om elmarknaden
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Välj rätt elavtal
Vi erbjuder olika avtalsformer för företag. De mest populära är portföljförvaltning, rörligt elavtal och fast elavtal. Om ni inte vet vilken avtalsform som passar just ert företag är ni varmt välkomna att kontakta oss så vägleder vi er.
Kontakta oss
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Ni hittar alla era fakturor i Fortum Online
Alla Fortums företagskunder har tillgång till Fortum Online. Där sammas alla företagets fakturor så att ni enkelt får en överblick över era kostnader.
Få en elfaktura istället för två
Ofta får man två fakturor för sin elkostnad – en från sitt elhandelsbolag och en från nätägaren. När ni tecknar vår tjänst Samfakturering slås dessa ihop. Att få alla elkostnader på samma faktura är en stor fördel - bättre översikt och reducerat administrativt arbete.
Kontakta oss för faktureringsfrågor
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Vad ska ni tänka på när ni flyttar företagets elavtal?
Kanske har ni blivit fler anställda och behöver större lokaler. Kanske flyttar ni till en lokal med helt andra förutsättningar än er tidigare. Vem är nätleverantör och vilket elavtal kommer passa er bäst framöver? Lugn, allt ni behöver göra är att kontakta oss.
Kontakta oss vid flytt
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Er elförbrukning på ett ställe
Fortum Online är ett digitalt energiverktyg som hjälper företag att få en översikt, förstå och minska sin elanvändning. Här får ni kostnads- och effektanalyser, möjlighet att budgetera, jämföra er elanvändning mellan era olika anläggningar och under olika perioder.
Välj mellan Bas och Pro
Alla företagskunder har tillgång till Bas-versionen av Fortum Online helt gratis. Om man har behov av fler rapporter och analyser kan man uppgradera till Fortum Online Pro.
Kontakta oss för frågor om Fortum Online
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Vad styr elpriset?
Elpriset styrs i grunden av samma dynamik som påverkar priset på andra varor. Tillgång och efterfrågan.
Efterfrågan styrs av hur mycket el privatpersoner och företag behöver vid en viss tid. Behovet av el förändras över dygnet. På morgonen när vi öppnar upp våra kontor och sätter på kaffemaskinen så ökar behovet, medan nattetid när det mesta är stängt och vi sover så minskar behovet och då även efterfrågan på el.
Kontakta oss för frågor om elmarknaden
Har ni frågor är ni alltid välkomna att kontakt oss på 020-818 818 eller foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.
Fortum Online - allt om er el
- Se alla era fakturor och om de är betalda
- Följ er elförbrukning
- Få notiser om något avvikande sker
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy när det gäller hur länge vi lagrar våra kunders personuppgifter. Syftet med policyn är att underlätta för dig som är kund att ta del av dina rättigheter.
Förändring av fakturaintervall
Från och med 1 februari kommer vi inte längre erbjuda kvartalsfaktura, istället kommer ni automatiskt gå över på antingen varannan månads- eller månadsfaktura. Se nedan för mer information.
Varför ändrar ni vår fakturaintervall?
En av anledningarna till att vi ändrar er fakturaintervall från kvartalsfaktura till varannan månads-eller månadsfaktura är att ni inte ska få så stora fakturor vid ett och samma tillfälle, detta gynnar er speciellt i dessa tider med extra höga elpriser. Ni kommer istället att få lägre fakturor oftare vilket gör att det blir lättare för er att budgetera.
När sker förändringen av fakturaintervallen?
Vi kommer att göra ändringen 1 februari 2022.
Vilka fakturaintervaller förändras?
Vi kommer att byta kvartalsfaktura till varannan månadsfaktura för företag med en årsförbrukning på mindre än 3000 kWh samt till månadsfakturering för företag över 3000 kWh/år.
Vilka påverkas av förändringen?
Alla företagskunder som förbrukar mer än 3000 kWh/år kommer att få månadsfakturering.
Alla företagskunder som förbrukar mindre än 3000 kWh/år kommer att få varannan månadsfakturering.
Kan vi välja kvartalsfakturering?
Nej, från och med 1 februari 2022 kommer vi inte längre ha kvartalsfakturering mot företagskunder.
Kan vi välja att få våra fakturor digitalt?
Ja, ni kan välja att få era fakturor som E-postfakturor, för att ändra till det fyller ni i formuläret här.
Ni kan också få dem som PEPPOL, SVE eller Edifact. Det kan ni beställa här.
Ni kan se alla era fakturor i Fortum Online. Logga in här.
Kundservice Privat
Är du privatkund är du istället välkommen att kontakta vår kundtjänst för privatkunder. Övriga kontaktuppgifter kan du hitta på vår kontaktsida.
Experttjänster för kraftverk
Mats Rombe
Sales manager, Sverige, Norge och Danmark
Tel: +46703852353
mats [punktum] rombe [snabel-a] fortum [punktum] com
Fjärrvärme
Kundservice Stockholm Exergi (f d Fortum Värme)
Fjärrvärme och fjärrkyla
Tel: 020-31 31 51
kundservice [snabel-a] stockholmexergi [punktum] se
Experttjänster för kraftverk
Mats Rombe
Sales manager, Sverige, Norge och Danmark
Tel: +46703852353
mats [punktum] rombe [snabel-a] fortum [punktum] com
Fjärrvärme
Kundservice Stockholm Exergi (f d Fortum Värme)
Fjärrvärme och fjärrkyla
Tel: 020-31 31 51
kundservice [snabel-a] stockholmexergi [punktum] se