Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Vanliga frågor kring elavtal

Hur byter jag elbolag till Fortum?

Det finns två sätt att byta elbolag till Fortum:

1. Ge Fortum fullmakt att byta elbolag (enklaste sättet)

Genom att låta Fortum hjälpa dig byta elbolag behöver du själv inte göra något aktivt. När du fyller i formuläret kan du välja alternativet ”Jag låter Fortum hämta mina anläggningsuppgifter” och då ger du Fortum fullmakt att kontakta ditt nuvarande elbolag och avsluta ditt befintliga avtal. När avtalet hos elbolaget löpt ut tar Fortum över elhandelsavtalet och bytet är genomfört. Du riskerar då inte att bli bryt- eller dubbelfakturerad på grund av att ditt nuvarande avtal inte löpt ut. Smidigare kan det inte bli!

Det enda du behöver säkerställa är att:

  • Personnumret som står på elhandelsavtalet är samma person som står på elnätsavtalet i hushållet.

2. Byt själv elbolag genom att fylla i anläggningsuppgifter.

Vill du själv fylla i dina anläggningsuppgifter behöver du säkerställa när ditt nuvarande elhandelsavtal löper ut hos ditt nuvarande elbolag. Det är viktigt för att undvika bryt- eller dubbelfakturering om ditt nya avtal påbörjas innan bindnings- eller uppsägningstiden löpt ut.

Förutom det behöver du även tänka på följande:

  • Personnumret som står på elhandelsavtalet måste vara samma person som står på elnätsavtalet i hushållet.
  • Du behöver veta när ditt nuvarande avtal avslutas för att inte få bli debiterad en brytavgift, om du avslutar avtalet i förtid.
  • Du behöver ha koll på ditt anläggnings-id som står på senaste fakturan eller din elmätare. Det är 18 siffror och börjar alltid med 735 999.
  • Vilket postnummer ni har på er adress, eller den adress ni ska flytta till.
  • Vilket datum ni vill att Fortum som elbolag tar över elhandeln.
Hur vet jag vilket elavtal jag har?

Vilket avtal du har ser du på din faktura. Informationen hittar du under avsnittet "Ditt elavtal". 
Är du kund hos Fortum kan du även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal.
Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något.

Hur ändrar jag mitt elavtal?

Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst. 

Har Fortum miljövänliga elavtal?

Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.

Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kr per år till "Håll Sverige Rent" och du får professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus, så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. Miljöpaketet kostar 45kr /månad och betalas via din vanliga elräkning. Läs mer om Miljöpaketet och vad det innehåller.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Fortum är ett elhandelsbolag och fakturan du får från oss gäller din elförbrukning. Elhandelsbolag tar betalt för den el du använder baserat på elpris per kWh. Ofta ingår även en fast månadsavgift. Här kan du beräkna ditt elpris och teckna ett avtal hos oss på Fortum.

Elnätsbolag å andra sidan ansvarar för drift och underhåll av elledningar i området där du bor. d.v.s elens infrastruktur (elnätet). Elnätsbolagen ser till att elen kommer fram till ditt hushåll och fakturerar dig separat. Du betalar en avgift för ditt abonnemang och en avgift för elöverföringen till ditt boende. Du kan inte välja elnätsbolag eftersom det endast finns en nätägare per område. Via nätområden.se kan du se vilket nätområde och vilket nätbolag du tillhör.


Du får alltså en faktura från oss för din elförbrukning och en faktura från ditt nätbolag för elnätskostnaderna. Lite förenklat kan du tänka dig en vattenkran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet. 

Jag fick ingen faktura denna månad, hur kommer det sig?

Fortum skapar inte fakturor för belopp som understiger 100 kr. Om din elförbrukning inte överstiger 100 kr/mån skapas därför ingen faktura från Fortum för den månaden. Istället läggs kostnaden för förbrukningen in på nästa månads faktura. Om du vet med dig att din förbrukning av el kommer vara fortsatt låg kan du byta din fakturaintervall till två månader eller till kvartalsvis istället för att ha den månadsvis.

Sedan Fortum och Ellevio slutade med sin samfakturering får du som bor inom Ellevios nätområde numera en faktura från Ellevio, som gäller nätkostnaden, samt en faktura från Fortum som gäller din elförbrukning. Det innebär att du som har låg elförbrukning (under 100 kr/mån) därför endast får en faktura från Fortum varannan månad.

Jag har en månadsavgift i mitt elavtal, vad är det?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.

Kan priset ändras om jag har ett fast elpris?

Har du ett fast elpris så ändrar vi inte priset under avtalsperioden. Du vet vad elen kostar per kilowattimme, beloppet på din faktura varierar endast beroende på hur mycket el du använder, d v s hur många kilowattimmar du gör av med. Är du osäker på hur länge ditt fasta elpris löper kan de se det på din faktura under rubriken "Ditt elavtal" eller genom att logga in på Mitt Fortum.

Däremot kan det fasta elpriset ändras av anledningar som vi inte kan påverka. En sådan är t ex om Svenska kraftnät höjer avgiften som alla vi elleverantörer får betala för att använda deras nät när vi levererar el till dig. Då läggs den höjningen på ditt fasta elpris.

Jag har tecknat avtal med er - vad händer nu?

Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.

Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När får jag min avtalsbekräftelse?

Avtalsbekräftelsen fick du i samband med tecknande av elavtalet. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.

Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När startar mitt elavtal?

Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.

Hur loggar jag in på Mitt Fortum?

Det gör du via hemsidan genom att klicka på ”Logga in” högst upp i högra hörnet på sidan, till höger om jordgloben. Där kan du sedan logga in med dina valda uppgifter eller via Mobilt BankID.

Har du aldrig loggat in tidigare så behöver du först registrera dig. Det gör du genom att klicka på ”Registrera dig” efter att du klickat på "Logga in". Du behöver ha ditt kundnummer för att registrera dig, det hittar du uppe till höger på sida 1 på dina fakturor, i annat fall kan du kontakta kundservice så hjälper de till.

Hur ändrar jag betalsätt/ utskicksmetod på fakturan?

Det kan du göra via Mitt Fortum, alternativt kontakta kundservice på 020 – 46 00 00.

Vill du betala via autogiro går du in på din Internetbank och ansöker om autogiro hos Energikundservice Sverige AB.

Alternativt kan du ladda ner en autogiroblankett via länken nedan.
Blankett för autogiro (pdf)

Maila ifylld och underskriven ansökan i pdf format till reskontran [snabel-a] fortum [punktum] com.

Eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka kostnadsfritt till:

FRISVAR
Energikundservice Sverige AB
20659888
110 27 Stockholm

Vad är elpriset idag?

Via NordPool kan du se det aktuella marknadspriset för el.

Du kan också läsa mer om våra elpriser och se statistik över elpriser över tid.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Det gör du genom att kontakta kundservice på 020 – 46 00 00

Vilka elavtal finns det?

Du kan hitta mer information om våra elavtal på respektive sida nedan:

Vilka andra tjänster kan jag lägga till på mitt avtal?

Vi har ett flertal tjänster som du kan lägga till på ditt elavtal. Du kan läsa mer om varje tjänst och vad de innebär via länkarna nedan:

Var kan jag läsa mer om konsumenträtt?

Vill du läsa mer om konsumenträtt, GDPR samt våra avtalsvillkor? Följ länkarna nedan:

Kan jag ringa in åt en vän eller familjemedlem?

Ja, det kan du men för att vi ska kunna svara på frågor gällande elavtalet, som personen i fråga står på, behöver det först skickas in en underskriven fullmakt. Om denna inte finns inskickad så kan vi svara på generella frågor om Fortum och om våra produkter. Om din anhörig har blivit sjuk och inte själv kan ta hand om sina affärer, vänligen kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er. Ha gärna ett familjebevis tillgängligt (går att beställa hos Skatteverket).

Ladda ner fullmakt.

De vanligaste frågorna vid flytt

Kan jag flytta med mig elavtalet?

Ja det kan du, om du har elavtal hos Fortum sedan tidigare som du är nöjd så ring 020-46 00 66, då hjälper vi dig snabbt och enkelt med allt. Du kan också flytta avtalet direkt i Mitt Fortum. Du kan också teckna elavtal för din nya bostad online

Om du har ett fast avtal hos oss på Fortum som du vill flytta med dig behöver du dock ringa till oss.

Kan jag teckna ett helt nytt avtal vid flytt?

Ja det kan du. Ring oss på 020-46 00 66 så hjälper vi dig att hitta ett elavtal som passar just dig bäst, oavsett om du är kund sedan tidigare eller inte. Eller teckna ett nytt elavtal till din nya bostad online.

Vad behöver jag göra med elen när jag flyttar?

Tre saker gällande elen behöver du göra när du flyttar:
1.  Teckna elavtal
Du behöver ett elavtal för din nya bostad. Du väljer fritt vilken elleverantör och vilket elavtal du vill ha. Oavsett om du redan är kund hos Fortum eller inte så hjälper vi dig att teckna ett elavtal till din nya bostad. Ring oss på vårt flytta-nummer 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig, eller teckna nytt elavtal online.

2. Teckna elnätsavtal 
Du behöver teckna ett elnätsavtal med elnätsleverantören som äger stolparna och elledningarna i området dit du flyttar. Du kan inte välja elnätsleverantör. Fortum äger sedan 2015 inga elnät men när du tecknar elavtal hos oss kan vi hjälpa dig att tecka elnätsavtal. Du behöver göra detta 10 dagar innan flyttlasset går. Ring oss på vårt flytta-nummer 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig!

3. Säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad 
För att du inte ska behöva betala för el som du inte förbrukar längre efter att du flyttat ut, behöver du säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad minst 5 dagar innan du flyttar ut. Det gör du genom att kontakta din nätägare, du hittar kontaktuppgifter på din elnätsfaktura.

 

Vad är skillnaden mellan elavtal och elnätsavtal?

Elavtal tecknar du med en elleverantör (även kallat elhandelsbolag) som förser dig med den el du använder i ditt hem. Du kan själv välja vilken elhandelare du vill teckna avtal med, till exempel Fortum. Du väljer också vilken typ av elavtal du vill ha, t. ex. rörligt eller fast.

Spelar det då någon roll vilken elleverantör du väljer? Ja, priserna kan variera och du kan påverka vilket ursprung din el ska ha. Väljer du Fortum som elleverantör så är du dessutom med och bidrar till en bättre framtid genom att vi driver utvecklingen av ett mer hållbart energisystem. Vi satsar till exempel på utveckling av förnybara energikällor.

​Elnätsavtal tecknar du med företaget som äger elnätet i det område där bostaden finns, det vill säga elstolpar och ledningar. Du kan inte själv välja elnätsägare, men du behöver teckna ett elnätsavtal med dem. 2015 sålde vi på Fortum vårt elnät till Ellevio. Så numera ägnar vi oss helhjärtat åt att producera och sälja el, och inte åt infrastruktruren av elnäten. Men vi kan hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal när du tecknar elavtal hos oss. Det tar ca 10 dagar, så gör detta i god tid innan flytten. Om du inte tecknar ett elnätsavtal så finns det ingen el när du flyttar in. Du kan se vem som äger nätet i ditt område här .

Ring oss på 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig både med elavtal och elnätsavtal. Eller teckna ett elavtal online.

Vad händer om jag glömmer anmäla flytt i tid?

​Du står som betalningsansvarig för elen i ditt gamla boende tills dess att du har sagt upp ditt elnätsavtal. Om du glömt att anmäla flytten så ska du göra det så fort som möjligt så att du slipper att betala i onödan eller riskerar att elen är avstängd när du kommer till din nya bostad. 

Varför behöver jag teckna ett elavtal vid flytt?

Gör du inget val när du flyttar så får du ett så kallat Anvisningsavtal från den elleverantör du blir tilldelad, dessa avtal är ofta dyrare. Därför är det viktigt att göra ett aktivt val av elleverantör och typ av avtal.

I vissa fall ingår elen i bostadens hyra och då behöver du inte teckna ett eget elavtal eller elnätsavtal. Det kan gälla exempelvis i en studentbostad. Kolla detta med hyresvärden.

Vi flyttar ihop, vem ska stå på elavtalet?

Det är alltid bara en person som står på elavtalet för ert boende. Tänk på att det ska vara samma person som står på elnätsavtalet. 

Telefonförsäljning

Är det ni som har ringt mig?

Fortum har aktiv försäljning genom telefon och har dagligen kontakt med konsumenter landet runt. Om du inte är kund hos Fortum ringer vi för att informera om våra elavtal och vi kan också prata elförbrukning. Vi kan även berätta mer om vad vi gör på Fortum och hur du bara genom att vara kund hos oss bidrar till en mer hållbar morgondag. 

Kom ihåg att Fortum alltid startar en inspelning för din säkerhet och vi skickar alltid ett sms och/eller  e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. 

Jag har fått ett sms/e-post - vad händer nu?

Vi skickar alltid ett sms och/eller e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. Genom att svara på sms:et från oss så godkänner du avtalet. Detta kan du göra på två sätt:

  1. Svara på sms:et med ett "Ok".
  2. Klicka på länken i sms:et/e-posten och välj "Signera dokument".

När du gjort detta så kan du luta dig tillbaka, så sköter vi hela bytet från din nuvarande elleverantör till oss på Fortum. Du kommer också att få ett startbrev så fort vi fått ett startdatum för din elleverans.

När vi skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer +46701926800.

Har ni företag som säljer på uppdrag av er?

Ja, det stämmer. Vår verksamhet har av strategiska skäl valt att lägga utgående försäljning hos externa samarbetspartners.

Hur har ni fått tag på mina uppgifter?

Vi tar del av kontaktuppgifter via ett stort känt adresshanteringsföretag. Dessa kan vara randomiserade eller segmenterade på exempelvis personer som nyligen flyttat. Vi får även hjälp att exkludera telefonnummer som är registrerade i NIX-registret och att följa gällande lagstiftning gällande adressuttag och marknadsföring via telefon/direktförsäljning.

För ytterligare frågor gällande detta, vänligen kontakta vår kundservice: 020 – 46 00 00 eller kundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.

Fick du inte svar på din fråga?

Kontakta kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

 


 

Information om påstådda samarbeten

Vi har fått in frågor gällande påstådda samarbeten med andra elhandlare som i säljsamtal påstår att de har ett samarbete med oss. Vi vill förtydliga att några sådana samarbeten med andra elhandelsföretag inte förekommer från vår sida.

Detta är en fråga som har uppmärksammats tidigare.
Här kan du läsa vad Konsumenternas Energimarknadsbyrå har skrivit i frågan.

Detta är också något som energibranschen tar på stort allvar, läs gärna Energiföretagens pressmeddelande från den 18 februari 2021.

 


OBSERVERA! När vi på Fortum skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer 0701926800 (+46701926800).
 

Certifiering: