Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Vanliga frågor kring elavtal

Hur vet jag vilket elavtal jag har?

Vilket avtal du har ser du på din faktura. Är du kund hos Fortum kan du kan även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal. Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något. 

Hur ändrar jag mitt elavtal?

Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst. 

Har Fortum miljövänliga elavtal?

Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.

Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kronor per år till Håll Sverige Rent samt professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. 

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Din faktura består av två olika delar, en del som består av elhandel och en del som består av elnät. Fortum är ett elhandelsbolag så kostnaden från oss är den som benämns Elhandel. 
Elhandel är den del som du betalar för själva elen som du faktiskt använder. Elhandel består av elpris/kWh och en fast månadsavgift. Vi erbjuder dig olika typer av elhandelsavtal. Du hittar enkelt våra olika avtal via här.

Elnät avser bland annat drift och underhåll av elledningar i området där du bor, d.v.s. elens infrastruktur. Ofta betalar du en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Du kan inte välja elnätsägare eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet.

 

Lite förenklat kan du tänka dig en kran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet. 


För att göra det enkelt för dig erbjuder vi dig som kund hos Fortum samfakturering med många av landets olika elnätsägare.

Jag har en månadsavgift i mitt elavtal, vad är det?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.

Kan priset ändras om jag har ett fast elpris?

Nej, har du ett fast elpris så har du samma elpris under hela avtalsperioden. De vanligaste avtalsperioderna är 6 månader, 1 år eller 3 år, du ser på din faktura hur långt just ditt fasta avtal löper. 

Jag har tecknat avtal med er - vad händer nu?

Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.

Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.

När får jag min avtalsbekräftelse?

Avtalsbekräftelsen fick du efter eller i samband med ditt samtal med vår säljare. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.

Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com

När startar mitt elavtal?

Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.

Hemförsäljning

Varför har jag fått hem ett brev om att ni är i området?

Du har fått ett brev då du bor i ett område som vi just nu besöker. Vi har nu möjligheten att tillsammans med dig titta närmare på förmånliga elavtal och prata elförbrukning.

Vad går besöket ut på?

Besöket går ut på att se över om vi kan hjälpa dig att byta till ett mer förmånligt elavtal. Vi kan även berätta mer om vad vi gör på Fortum och hur du bara genom att vara kund hos oss bidrar till en mer hållbar morgondag.

Hur vet jag att det är ni som knackar på?

Säljarna använder sig av tydliga Fortumkläder med grön jacka och en tydlig legitimation som inkluderar säljarens bild och namn. 

Känner du dig trots det osäker, så är du välkomna att höra av dig till vår kundservice på 020 – 46 00 00. Kundservice har nämligen koll på vart vi befinner oss och när.

Hur har ni fått tag på mina uppgifter?

Vi köper alla kontaktuppgifter via ett stort känt adresshanteringsföretag. Dessa kan vara randomiserade eller segmenterade på exempelvis personer som nyligen flyttat. Vi får även hjälp att exkludera telefonnummer som är registrerade i NIX-registret och att följa gällande lagstiftning gällande adressuttag och marknadsföring via telefon/direktförsäljning.

För ytterligare frågor gällande detta, vänligen kontakta vår kundservice: 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.

Varför är det inte samma namn på utskicket som på nätavtalet?

Vem som står på nätavtalet är tyvärr inte allmänna uppgifter och vi kan därför inte säkerställa att det skickas till just den personen som står på nätavtalet idag, utan enbart till hushållet.
 

Kan jag tacka nej?

Absolut, du kan tacka nej/avboka besök hem till dig. Du kan också kontakta oss så kan vi, om möjligt, hitta en tid som passar då vår säljare kommer på besök. 

Vill du boka in besök eller tacka nej/avboka, kontakta oss på 020 – 46 00 00.

Telefonförsäljning

Är det ni som har ringt mig?

Fortum har aktiv försäljning genom telefon och har dagligen kontakt med konsumenter landet runt. Om du inte är kund hos Fortum ringer vi för att informera om våra elavtal och vi kan också prata elförbrukning. Vi kan även berätta mer om vad vi gör på Fortum och hur du bara genom att vara kund hos oss bidrar till en mer hållbar morgondag. 

Kom ihåg att Fortum alltid startar en inspelning för din säkerhet och vi skickar alltid ett sms och/eller  e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. 

Jag har fått ett sms/e-post - vad händer nu?

Vi skickar alltid ett sms och/eller e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. Genom att svara på sms:et från oss så godkänner du avtalet. Detta kan du göra på två sätt:

  1. Svara på sms:et med ett "Ok".
  2. Klicka på länken i sms:et/e-posten och välj "Signera dokument".

När du gjort detta så kan du luta dig tillbaka, så sköter vi hela bytet från din nuvarande elleverantör till oss på Fortum. Du kommer också att få ett startbrev så fort vi fått ett startdatum för din elleverans.

Har ni företag som säljer på uppdrag av er?

Ja, det stämmer. Vår verksamhet har av strategiska skäl valt att lägga utgående försäljning hos externa samarbetspartners.

Hur har ni fått tag på mina uppgifter?

Vi tar del av kontaktuppgifter via ett stort känt adresshanteringsföretag. Dessa kan vara randomiserade eller segmenterade på exempelvis personer som nyligen flyttat. Vi får även hjälp att exkludera telefonnummer som är registrerade i NIX-registret och att följa gällande lagstiftning gällande adressuttag och marknadsföring via telefon/direktförsäljning.

För ytterligare frågor gällande detta, vänligen kontakta vår kundservice: 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.

Fick du inte svar på din fråga? Kontakta kundservice på 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.