Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Vanliga frågor kring elavtal

Hur vet jag vilket elavtal jag har?

Vilket avtal du har ser du på din faktura. Informationen hittar du under avsnittet "Ditt elavtal". 
Är du kund hos Fortum kan du även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal.
Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något.

Hur ändrar jag mitt elavtal?

Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst. 

Har Fortum miljövänliga elavtal?

Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.

Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kr per år till "Håll Sverige Rent" och du får professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus, så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. Miljöpaketet kostar 45kr /månad och betalas via din vanliga elräkning. Läs mer om Miljöpaketet och vad det innehåller.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Fortum är ett elhandelsbolag och fakturan du får från oss gäller din elförbrukning. Elhandelsbolag tar betalt för den el du använder baserat på elpris per kWh. Ofta ingår även en fast månadsavgift. Här kan du beräkna ditt elpris och teckna ett avtal hos oss på Fortum.

Elnätsbolag å andra sidan ansvarar för drift och underhåll av elledningar i området där du bor. d.v.s elens infrastruktur (elnätet). Elnätsbolagen ser till att elen kommer fram till ditt hushåll och fakturerar dig separat. Du betalar en avgift för ditt abonnemang och en avgift för elöverföringen till ditt boende. Du kan inte välja elnätsbolag eftersom det endast finns en nätägare per område. Via nätområden.se kan du se vilket nätområde och vilket nätbolag du tillhör.


Du får alltså en faktura från oss för din elförbrukning och en faktura från ditt nätbolag för elnätskostnaderna. Lite förenklat kan du tänka dig en vattenkran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet. 

Jag fick ingen faktura denna månad, hur kommer det sig?

Fortum skapar inte fakturor för belopp som understiger 100 kr. Om din elförbrukning inte överstiger 100 kr/mån skapas därför ingen faktura från Fortum för den månaden. Istället läggs kostnaden för förbrukningen in på nästa månads faktura. Om du vet med dig att din förbrukning av el kommer vara fortsatt låg kan du byta din fakturaintervall till två månader eller till kvartalsvis istället för att ha den månadsvis.

Sedan Fortum och Ellevio slutade med sin samfakturering får du som bor inom Ellevios nätområde numera en faktura från Ellevio, som gäller nätkostnaden, samt en faktura från Fortum som gäller din elförbrukning. Det innebär att du som har låg elförbrukning (under 100 kr/mån) därför endast får en faktura från Fortum varannan månad.

Jag har en månadsavgift i mitt elavtal, vad är det?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.

Kan priset ändras om jag har ett fast elpris?

Har du ett fast elpris så ändrar vi inte priset under avtalsperioden. Du vet vad elen kostar per kilowattimme, beloppet på din faktura varierar endast beroende på hur mycket el du använder, d v s hur många kilowattimmar du gör av med. Är du osäker på hur länge ditt fasta elpris löper kan de se det på din faktura under rubriken "Ditt elavtal" eller genom att logga in på Mitt Fortum.

Däremot kan det fasta elpriset ändras av anledningar som vi inte kan påverka. En sådan är t ex om Svenska kraftnät höjer avgiften som alla vi elleverantörer får betala för att använda deras nät när vi levererar el till dig. Då läggs den höjningen på ditt fasta elpris.

Jag har tecknat avtal med er - vad händer nu?

Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.

Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När får jag min avtalsbekräftelse?

Avtalsbekräftelsen fick du i samband med tecknande av elavtalet. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.

Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När startar mitt elavtal?

Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.

Hur loggar jag in på Mitt Fortum?

Det gör du via hemsidan genom att klicka på ”Logga in” högst upp i högra hörnet på sidan, till höger om jordgloben. Där kan du sedan logga in med dina valda uppgifter eller via Mobilt BankID.

Har du aldrig loggat in tidigare så behöver du först registrera dig. Det gör du genom att klicka på ”Registrera dig” efter att du klickat på "Logga in". Du behöver ha ditt kundnummer för att registrera dig, det hittar du uppe till höger på sida 1 på dina fakturor, i annat fall kan du kontakta kundservice så hjälper de till.

Hur ändrar jag betalsätt/ utskicksmetod på fakturan?

Det kan du göra via Mitt Fortum, alternativt kontakta kundservice på 020 – 46 00 00.

Vill du betala via autogiro går du in på din Internetbank och ansöker om autogiro hos Energikundservice Sverige AB.

Alternativt kan du ladda ner en autogiroblankett via länken nedan.
Blankett för autogiro (pdf)

Maila ifylld och underskriven ansökan i pdf format till reskontran@fortum.com.

Eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka kostnadsfritt till:

FRISVAR
Energikundservice Sverige AB
20659888
110 27 Stockholm

Vad är elpriset idag?

Via NordPool kan du se det aktuella marknadspriset för el.

Du kan också läsa mer om våra elpriser och se statistik över elpriser över tid.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Det gör du genom att kontakta kundservice på 020 – 46 00 00

Vilka elavtal finns det?

Du kan hitta mer information om våra elavtal på respektive sida nedan:

Vilka andra tjänster kan jag lägga till på mitt avtal?

Vi har ett flertal tjänster som du kan lägga till på ditt elavtal. Du kan läsa mer om varje tjänst och vad de innebär via länkarna nedan:

Hur gör jag när jag ska flytta?

Då behöver du ringa oss för vi behöver veta om du vill ta med dig ditt avtal eller inte. Om du vill ha med dig ditt avtal vid flytten behöver vi få den nya adressen och gärna även anläggnings-id.

Var kan jag läsa mer om konsumenträtt?

Vill du läsa mer om konsumenträtt, GDPR samt våra avtalsvillkor? Följ länkarna nedan:

Telefonförsäljning

Är det ni som har ringt mig?

Fortum har aktiv försäljning genom telefon och har dagligen kontakt med konsumenter landet runt. Om du inte är kund hos Fortum ringer vi för att informera om våra elavtal och vi kan också prata elförbrukning. Vi kan även berätta mer om vad vi gör på Fortum och hur du bara genom att vara kund hos oss bidrar till en mer hållbar morgondag. 

Kom ihåg att Fortum alltid startar en inspelning för din säkerhet och vi skickar alltid ett sms och/eller  e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. 

Jag har fått ett sms/e-post - vad händer nu?

Vi skickar alltid ett sms och/eller e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. Genom att svara på sms:et från oss så godkänner du avtalet. Detta kan du göra på två sätt:

  1. Svara på sms:et med ett "Ok".
  2. Klicka på länken i sms:et/e-posten och välj "Signera dokument".

När du gjort detta så kan du luta dig tillbaka, så sköter vi hela bytet från din nuvarande elleverantör till oss på Fortum. Du kommer också att få ett startbrev så fort vi fått ett startdatum för din elleverans.

När vi skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer +46701926800.

Har ni företag som säljer på uppdrag av er?

Ja, det stämmer. Vår verksamhet har av strategiska skäl valt att lägga utgående försäljning hos externa samarbetspartners.

Hur har ni fått tag på mina uppgifter?

Vi tar del av kontaktuppgifter via ett stort känt adresshanteringsföretag. Dessa kan vara randomiserade eller segmenterade på exempelvis personer som nyligen flyttat. Vi får även hjälp att exkludera telefonnummer som är registrerade i NIX-registret och att följa gällande lagstiftning gällande adressuttag och marknadsföring via telefon/direktförsäljning.

För ytterligare frågor gällande detta, vänligen kontakta vår kundservice: 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.

Information om påstådda samarbeten

Vi har fått in frågor gällande påstådda samarbeten med andra elhandlare som i säljsamtal påstår att de har ett samarbete med oss. Vi vill förtydliga att några sådana samarbeten med andra elhandelsföretag inte förekommer från vår sida.

Detta är en fråga som har uppmärksammats tidigare.
Här kan du läsa vad Konsumenternas Energimarknadsbyrå har skrivit i frågan.

Detta är också något som energibranschen tar på stort allvar, läs gärna Energiföretagens pressmeddelande från den 18 februari 2021.

 


OBSERVERA! När vi på Fortum skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer 0701926800 (+46701926800).

Fick du inte svar på din fråga? Kontakta kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.