Kundservice Privat

Logga in på Mitt Fortum för att se över ditt elavtal, se dina fakturor samt utföra flera kundserviceärenden.

Logga in på Mitt Fortum

Vanliga frågor vi får just nu

Regeringens elstöd till privat­per­soner - Vad gäller?

Svenska kraftnät meddelade den 27 oktober tillsammans med regeringen att de lämnat förslag till Energimarknadsinspektionen om att avsätta 55 miljarder kronor för att kompensera elanvändare retroaktivt för höga priser i elprisområde 3 och 4.

Vem får ta del av stödet?

Alla som vid den så kallade brytpunkten (den 18 november 2022) har ett elnätsavtal för en anläggning i SE3 och SE4. Då kommer du få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan, vilket vi nu vet var den 17 november 2022. 

Hur mycket pengar får du?

Hur mycket pengar du får bestäms utifrån hur hög din elanvändning varit under perioden oktober 2021 - september 2022 och vilket elområde du bor i. I elområde SE3 blir stödet 50 öre/använd kWh och i SE4 blir stödet 79 öre/använd kWh.

För att ta reda på hur mycket pengar du får så tar du:

  • SE3 0,5 kronor x din elanvändning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE4 0,79 kronor x din elanvändning i kWh under oktober 2021-september 2022

När får du pengarna?
Utbetalningen av elstödet planeras att börja betalas ut i februari 2023. Regeringen har gett Försäkringskassan i uppgift att betala ut elstödet till alla hushåll och kommer beräknas på hushållens elförbrukning för perioden oktober 2021–september 2022.

Med anledning av stödet till elanvändare vill vi även varna för eventuella bedrägeriförsök
Du kommer aldrig att bli uppringd och ombedd att logga in eller lämna ut personliga koder vare sig av oss eller någon annan som exempelvis Svenska kraftnät, Energimarknadsinspektion eller någon annan part. Du kan i så fall vara utsatt för ett bedrägeriförsök, avsluta samtalet och kontakta polisen.

Vill du veta mer så har Svenska kraftnät ytterligare information här: Frågor och svar om stödet | Svenska kraftnät (svk.se)

Vad är de främsta orsakerna till de högre elpriserna?

Fortsatt höga gaspriser i kombination med lägre produktion i vindkraftverken, planerade underhåll av våra kärnkraftverk och inte minst begränsningarna i överföringskapaciteten är fortsatt några av de främsta orsakerna till de varierande priserna.

De som drabbas värst av svängiga och höga elpriserna är boenden i södra delen av Sverige, där det sker kraftiga svängningar på marknaden medan norra Sverige har lägre priser tack vare vattenkraften.

 

Hur kan jag påverka mina elkostnader?

Uppvärmningskostnaden är den enskilt största elkostnaden, speciellt för villor och radhus. För varje grad högre temperatur inomhus kan du räkna med en årlig ökning av elförbrukningen på fem procent. Så om du vill minska din elkostnad är uppvärmningen det första du borde se över. Kanske kan du installera en luftvärmepump eller använda bergvärme istället?

Har du dessutom lite äldre fönster som kanske inte håller tätt bör du kanske se över om du kan kitta eller täta om dem. Det finns också möjlighet att byta fönsterglaset till energiglasrutor, så kan slipper du byta ut hela fönsterdelen.

Vad består fakturan av?

Som kund hos oss får du i regel två fakturor – en från oss på Fortum som producerar din el, och en från ditt elnätsbolag, de som ser till att elledningarna fungerar där du bor. Du som är elkund hos Fortum faktureras genom Fortum Markets AB ( tidigare var det Energikundservice Sverige AB).

Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:

  • Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad
  • Över 3000 kWh får du en månadsfaktura

Utöver kostnaden för elnätet och elhandeln finns det även en energiskatt med en tillhörande moms. Energiskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild använd kilowattimme el. Det betyder att ju mindre el kunden använder – desto lägre blir skatten. Energiskatten är en punktskatt vilket innebär att en mervärdesskatt, det vill säga moms, läggs på. Punktskatter infördes för att styra konsumtionen för vissa varor, som alkohol och tobak, eller för att öka statens inkomster. Energiskatten är ett exempel på en skatt som ökar statens inkomster. Skatten går alltså inte till elbolagen.

Saknar du din senaste faktura?

Det kan bero på flera saker, bland annat:

  • Din elkostnad för månaden understiger 100 kr vilket medför att det inte kommer någon faktura. Kostnaden läggs istället på nästkommande elfaktura. 
  • Har du e-postfaktura kan det vara så att fakturan har hamnat i skräpposten/spamkorgen.
  • Det kan också bero på att nätbolaget ännu inte avläst din elmätare och skickat mätvärdena för din elanvändning.
  • Hur ofta du får din faktura baseras på hur mycket du förbrukar på ett år. Har du en årsförbrukning på under 3000 kWh, får du din faktura varannan månad. Har du däremot en årsförbrukning på över 3000kWh, får du istället en månadsfaktura. 
Vad betyder timpris respektive månadsmätt?

Majoriteten av Sveriges hushåll med rörligt elpris har något som kallas för månadspris, som betyder att du betalar ett månadsmedelpris. Du påverkas alltså inte heller av att elpriset var högt just en specifik timme.

Elavtal med rörligt elpris och som har timpris följer helt och hållet spotpriset per timme. Det innebär att du betalar det priset på elen som är satt under den givna timmen. Detta möjliggör att du kan planera din elanvändning och lägga konsumtionen på dygnets billigare timmar. Om du inte är såpass flexibel att du kan förflytta delar av din elförbrukning till dygnets billigare timmar, så riskerar snarare din kostnad att öka jämfört med rörligt elavtal med månads-/schablonpris.

Build new energy ventures

Regeringens elstöd till privatpersoner

Market driven

Elmarknaden just nu

Läs mer om läget på marknaden och vad du kan göra.

Variable price

Jämför elpriser

Elpriser - Här hittar du aktuellt elpris idag och historiska elpriser över tid.

Håll kontakten via Facebook

På Facebook delar vi med oss av inspiration och nyheter. Du kan också kontakta oss via direktmeddelanden.

Om du inte är nöjd

För att vi ska kunna bli så bra som möjligt är det viktigt för oss att veta vad du som kund tycker. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!

Man and women in the sofa in front of computer

Schysst elhandel

Fortum - En garanterat schysst elhandlare

För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg när du tecknar elavtal hos oss på Fortum. Därför är det en själv­klarhet för oss att vara certi­fi­erade enligt Schysst elhandel.

Läs mer!
Tjej i soffa med telefon

Få koll på elen och sänk dina kostnader

Mitt Fortum - allt om din el

  • Följ och jämför din elanvändning
  • Se och betala fakturor
  • Skräddarsy ditt elavtal med våra tilläggstjänster
  • Ta med dig elen enkelt när du flyttar
  • Ladda ner appen för flest funktioner!

Läs mer och logga in!
fragorochsvar

Frågor och svar

Här hittar du de vanli­gaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Till Frågor och svar

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy när det gäller hur länge vi lagrar våra kunders personuppgifter. Syftet med policyn är att underlätta för dig som är kund att ta del av dina rättigheter.

Ta del av integritetspolicyn här    

Certifiering: