Kundservice Privat
Vanliga frågor vi får just nu
När kommer fakturan?
Vi skickar ut fakturan runt den 10:e varje månad. Om du har pappersfaktura kan det dröja några dagar innan du får den med anledning av postgången.
Saknar du fakturan så kan det bland annat bero på att beloppen understiger 100 kr vilket innebär att kostnaden istället läggs på nästkommande faktura.
Saknar du din senaste faktura?
Det kan bero på flera saker, bland annat:
- Din elkostnad för månaden understiger 100 kr vilket medför att det inte kommer någon faktura. Kostnaden läggs istället på nästkommande elfaktura.
- Har du e-postfaktura kan det vara så att fakturan har hamnat i skräpposten/spamkorgen.
- Det kan också bero på att nätbolaget ännu inte avläst din elmätare och skickat mätvärdena för din elanvändning.
- Hur ofta du får din faktura baseras på hur mycket du förbrukar på ett år. Har du en årsförbrukning på under 3000 kWh, får du din faktura varannan månad. Har du däremot en årsförbrukning på över 3000kWh, får du istället en månadsfaktura.
Vad består fakturan av?
Som kund hos oss får du i regel två fakturor – en från oss på Fortum som producerar din el, och en från ditt elnätsbolag, de som ser till att elledningarna fungerar där du bor. Du som är elkund hos Fortum faktureras genom Fortum Markets AB ( tidigare var det Energikundservice Sverige AB).
Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:
- Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad
- Över 3000 kWh får du en månadsfaktura
Utöver kostnaden för elnätet och elhandeln finns det även en energiskatt med en tillhörande moms. Energiskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild använd kilowattimme el. Det betyder att ju mindre el kunden använder – desto lägre blir skatten. Energiskatten är en punktskatt vilket innebär att en mervärdesskatt, det vill säga moms, läggs på. Punktskatter infördes för att styra konsumtionen för vissa varor, som alkohol och tobak, eller för att öka statens inkomster. Energiskatten är ett exempel på en skatt som ökar statens inkomster. Skatten går alltså inte till elbolagen.
Hur kan du påverka dina elkostnader?
Uppvärmningskostnaden är den enskilt största elkostnaden, speciellt för villor och radhus. För varje grad högre temperatur inomhus kan du räkna med en årlig ökning av elförbrukningen på fem procent. Så om du vill minska din elkostnad är uppvärmningen det första du borde se över. Kanske kan du installera en luftvärmepump eller använda bergvärme istället?
Har du dessutom lite äldre fönster som kanske inte håller tätt bör du kanske se över om du kan kitta eller täta om dem. Det finns också möjlighet att byta fönsterglaset till energiglasrutor, så kan slipper du byta ut hela fönsterdelen.
Vad betyder timpris respektive månadspris?
Majoriteten av Sveriges hushåll med rörligt elpris har något som kallas för månadspris, som betyder att du betalar ett månadsmedelpris. Du påverkas alltså inte heller av att elpriset var högt just en specifik timme.
Elavtal med rörligt elpris och som har timpris följer helt och hållet spotpriset per timme. Det innebär att du betalar det priset på elen som är satt under den givna timmen. Detta möjliggör att du kan planera din elanvändning och lägga konsumtionen på dygnets billigare timmar. Om du inte är såpass flexibel att du kan förflytta delar av din elförbrukning till dygnets billigare timmar, så riskerar snarare din kostnad att öka jämfört med rörligt elavtal med månads-/schablonpris.
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy samt policy för cookies och onlinedata. Uppdateringarna inkluderar specifikationer relaterade till "visselblåsning" och "känn din motpart" samt hur vi behandlar onlinedata och våra lagringsperioder för personuppgifter.
Kontakta oss
Välj en kategori som du behöver hjälp med
I Mitt Fortum kan du
- Se ditt elavtal och dina fakturor
- Följ din elanvändning hemma
- Uppdatera din kontaktinformation
- Uppdatera din fakturaadress
- Välj betalsätt av fakturan
- Beställ eller ta bort tilläggstjänster
I Mitt Fortum kan du
- Se ditt elavtal och dina fakturor
- Följ din elanvändning hemma
- Uppdatera din fakturaadress
- Välj betalsätt av fakturan
- Ändra fakturaintervall
I Mitt Fortum kan du
- Se ditt elavtal och dina fakturor
- Följ din elanvändning hemma
- Uppdatera din kontaktinformation
- Uppdatera din fakturaadress
- Välj betalsätt av fakturan
- Beställ eller ta bort tilläggstjänster
I Mitt Fortum kan du
- Se ditt elavtal och dina fakturor
- Följ din elanvändning hemma
- Uppdatera din fakturaadress
- Välj betalsätt av fakturan
- Ändra fakturaintervall
Schysst elhandel
Fortum - En garanterat schysst elhandlare
För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg när du tecknar elavtal hos oss på Fortum. Därför är det en självklarhet för oss att vara certifierade enligt Schysst elhandel.
Få koll på elen och sänk dina kostnader
Mitt Fortum - allt om din el
- Följ och jämför din elanvändning
- Se och betala fakturor
- Skräddarsy ditt elavtal med våra tilläggstjänster
- Ladda ner appen för flest funktioner!
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.