Kundservice Privat

På Mitt Fortum kan du bland annat ta del av information gällande ditt elavtal, se dina fakturor samt utföra flera kundserviceärenden. Behöver du fortfarande komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa oss på telefonnummer 020 46 00 00, vardagar 08:00-17:00. Vi gör vårt allra bästa för att ta hand om dig.

Välkommen till Mitt Fortum

Vanliga frågor kring de just nu höga elpriserna

Varför är elpriserna höga just nu?

Förra året präglades av låga elpriser tack vare extremt goda vattennivåer och mycket vind vilket bidrog till hög produktion av vind- och vattenkraft. Även om vi kunnat läsa om översvämningar på flera ställen i landet så är 2021 hittills ett så kallat torrår, samtidigt som det har varit väldigt lite vind. Samtidigt har kärnkraften inte producerat i vanlig takt då det i flera reaktorer har skett underhållsarbete. Men det är inte det enda som påverkar, läs mer om orsakerna till det just nu högre elpriset i vår blogg.

Så du vet så innebär inte högre elpriser att vi tjänar mer pengar.

Vad kan jag som kund göra?
  • Teckna Prisskydd - möjlighet att binda ditt elpris två månader i taget vid behov. 
  • Se över ditt nuvarande elavtal - du kanske vill byta ditt rörliga elpris till fast elpris. Läs mer om fast och rörligt här och kontakta oss om du ändra ditt elavtal.
  • Ladda ner Mitt Fortum-appen och få ännu bättre koll på din elanvändning - där kan du skapa en hushållsprofil som gör att du får bättre förståelse vad i ditt hem som använder mest el. Du kan även jämföra din elanvändning med liknande hushåll.
  • Läs våra energispartips - och ta reda på vilka tips som fungerar bäst och som gör mest på elräkningen.
  • Gå med i vårt kundprogram - där du genom att anta små klimatutmaningar kan sänka din elräkning. Logga in snabbt och enkelt med Bank-ID på Mitt Fortum och börja anta utmaningarna!

Fakturaförändringar

Om du har Ellevio som nätägare kommer du från och med april att få en separat faktura från oss för elförbrukningen och en från Ellevio för nätkostnaderna. Anledningen är teknisk, Fortum och Ellevio kommer inte i fortsättningen att ha ett gemensamt faktureringssystem.

Läs mer om fakturaförändringen


Information om påstådda samarbeten

Vi har fått in frågor gällande påstådda samarbeten med andra elhandlare som i säljsamtal påstår att de har ett samarbete med oss. Vi vill förtydliga att några sådana samarbeten med andra elhandelsföretag inte förekommer från vår sida.

Detta är en fråga som har uppmärksammats tidigare.
Här kan du läsa vad Konsumenternas Energimarknadsbyrå har skrivit i frågan.

Detta är också något som energibranschen tar på stort allvar, läs gärna Energiföretagens pressmeddelande från den 18 februari 2021.
 

Håll kontakten via Facebook

På Facebook delar vi med oss av inspiration och nyheter. Du kan också kontakta oss via direktmeddelanden.

Om du inte är nöjd

För att vi ska kunna bli så bra som möjligt är det viktigt för oss att veta vad du som kund tycker. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!

Schysst elhandel

Fortum - En garanterat schysst elhandlare

För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg när du tecknar elavtal hos oss på Fortum. Därför är det en själv­klarhet för oss att vara certi­fi­erade enligt Schysst elhandel.

Läs mer!

Mitt Fortum - Allt om din el på ett ställe

Mitt Fortum - allt om din el

  • Följ och jämför din elanvändning
  • Se och betala fakturor
  • Se och förbättra ditt elavtal
  • Ta med dig elen enkelt när du flyttar
  • Ladda ner appen för flest funktioner!

Läs mer och logga in!

Frågor och svar

Här hittar du de vanli­gaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Till Frågor och svar