Warning
Längre telefonkö - Just nu har vi längre kötider än normalt när du väljer att kontakta oss på telefon. Vi har samlat de vanligaste frågorna här. För att se fakturor och lösa andra kundservice-ärenden, gå till Mitt Fortum.

Kundservice Privat

Logga in på Mitt Fortum för att se över ditt elavtal, se dina fakturor samt utföra flera kundserviceärenden.

Logga in på Mitt Fortum

Vanliga frågor vi får just nu

Vad kan du som kund göra i tider med höga elpriser?
  • Teckna Prisskydd - möjlighet att binda ditt elpris två månader i taget vid behov. 
  • Se över ditt nuvarande elavtal.  Läs mer om hur fast och rörligt elpris fungerar.
  • Ladda ner Mitt Fortum-appen och få ännu bättre koll på din elanvändning - där kan du skapa en hushållsprofil som gör att du får bättre förståelse vad i ditt hem som använder mest el. Du kan även jämföra din elanvändning med liknande hushåll.
  • Läs våra energispartips - och ta reda på vilka tips som fungerar bäst och som gör mest på elräkningen.
  • Gå med i vårt kundprogram - där du genom att anta små klimatutmaningar kan sänka din elräkning. Logga in snabbt och enkelt med Bank-ID på Mitt Fortum och börja anta utmaningarna!
Vad är de främsta orsakerna till de högre elpriserna?

Fortsatt höga gaspriser i kombination med lägre produktion i vindkraftverken, planerade underhåll av våra kärnkraftverk och inte minst begränsningarna i överföringskapaciteten är fortsatt några av de främsta orsakerna till de varierande priserna.

De som drabbas värst av svängiga och höga elpriserna är boenden i södra delen av Sverige, där det sker kraftiga svängningar på marknaden medan norra Sverige har lägre priser tack vare vattenkraften.

 

Hur kan jag påverka mina elkostnader?

Uppvärmningskostnaden är den enskilt största elkostnaden, speciellt för villor och radhus. För varje grad högre temperatur inomhus kan du räkna med en årlig ökning av elförbrukningen på fem procent. Så om du vill minska din elkostnad är uppvärmningen det första du borde se över. Kanske kan du installera en luftvärmepump eller använda bergvärme istället?

Har du dessutom lite äldre fönster som kanske inte håller tätt bör du kanske se över om du kan kitta eller täta om dem. Det finns också möjlighet att byta fönsterglaset till energiglasrutor, så kan slipper du byta ut hela fönsterdelen.

Vad består fakturan av?

Som kund hos oss får du i regel två fakturor – en från oss på Fortum som producerar din el, och en från ditt elnätsbolag, de som ser till att elledningarna fungerar där du bor. Du som är elkund hos Fortum faktureras genom Energikundservice Sverige AB, ett bolag som Fortum äger och som hanterar vår fakturering. 

Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:

  • Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad
  • Över 3000 kWh får du en månadsfaktura

Utöver kostnaden för elnätet och elhandeln finns det även en energiskatt med en tillhörande moms. Energiskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild använd kilowattimme el. Det betyder att ju mindre el kunden använder – desto lägre blir skatten. Energiskatten är en punktskatt vilket innebär att en mervärdesskatt, det vill säga moms, läggs på. Punktskatter infördes för att styra konsumtionen för vissa varor, som alkohol och tobak, eller för att öka statens inkomster. Energiskatten är ett exempel på en skatt som ökar statens inkomster. Skatten går alltså inte till elbolagen.

Saknar du din senaste faktura?

Det kan bero på flera saker, bland annat:

  • Din elkostnad för månaden understiger 100 kr vilket medför att det inte kommer någon faktura. Kostnaden läggs istället på nästkommande elfaktura. 
  • Har du e-postfaktura kan det vara så att fakturan har hamnat i skräpposten/spamkorgen.
  • Det kan också bero på att nätbolaget ännu inte avläst din elmätare och skickat mätvärdena för din elanvändning.
  • Hur ofta du får din faktura baseras på hur mycket du förbrukar på ett år. Har du en årsförbrukning på under 3000 kWh, får du din faktura varannan månad. Har du däremot en årsförbrukning på över 3000kWh, får du istället en månadsfaktura. 
Vad betyder timmätt respektive månadsmätt?

Majoriteten av Sveriges hushåll med rörligt elpris har något som kallas för månadsmätning/månadspris, som betyder att ditt elnätsbolag läser av hela månadens elanvändning. I det här fallet går det inte att se enstaka timmar förbrukning.

Om du har månadsmätning så påverkas du inte heller av att elpriset var högt just en specifik timme. Istället betalar du ett månadsmedelpris.

Elavtal med rörligt elpris och som har timmätning/timpris följer helt och hållet spotpriset per timme. Det innebär att du betalar det priset på elen som är satt under den givna timmen. Detta möjliggör att du kan planera din elanvändning och lägga konsumtionen på dygnets billigare timmar.

Vem som helst har rätt till att begära timmätning och du gör detta hos din elnätägare, eller så kontaktar du oss så hjälper vi dig att beställa timmätning hos din elnätägare.

Market driven

Elmarknaden just nu

Läs mer om läget på marknaden och vad du kan göra.

Variable price

Jämför elpriser

Elpriser - Här hittar du aktuellt elpris idag och historiska elpriser över tid.

Håll kontakten via Facebook

På Facebook delar vi med oss av inspiration och nyheter. Du kan också kontakta oss via direktmeddelanden.

Om du inte är nöjd

För att vi ska kunna bli så bra som möjligt är det viktigt för oss att veta vad du som kund tycker. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!

Schysst elhandel

Fortum - En garanterat schysst elhandlare

För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg när du tecknar elavtal hos oss på Fortum. Därför är det en själv­klarhet för oss att vara certi­fi­erade enligt Schysst elhandel.

Läs mer!

Få koll på elen och sänk dina kostnader

Mitt Fortum - allt om din el

  • Följ och jämför din elanvändning
  • Se och betala fakturor
  • Skräddarsy ditt elavtal med våra tilläggstjänster
  • Ta med dig elen enkelt när du flyttar
  • Ladda ner appen för flest funktioner!

Läs mer och logga in!
fragorochsvar

Frågor och svar

Här hittar du de vanli­gaste frågorna och svaren. Om du inte får svar på din fråga här så är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020–46 00 00.

Till Frågor och svar

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy när det gäller hur länge vi lagrar våra kunders personuppgifter. Syftet med policyn är att underlätta för dig som är kund att ta del av dina rättigheter.

Ta del av integritetspolicyn här    

Certifiering: