Faktura och betalning för företag

Betala smart och välj det betalsätt som passar ert företag bäst, så som autogiro och e-postfaktura. Ett digitalt betalsätt gör administrationen enklare. Ni slipper bankav­gifter, papperskaos och gör samtidigt något bra för miljön. Läs här vilka digitala betalsätt som finns och hur ni går tillväga.

Energikundservice AB

Som är kund hos Fortum Markets AB faktu­reras ni genom bolaget Energikundservice Sverige AB. Energikundservice Sverige AB ägs av Fortum och är ett bolag som hanterar fakturering åt Fortum. Fakturan ser ut precis som tidigare, bankgiro- och postgironummer är detsamma och den enda förändringen är att det står Energikundservice Sverige AB som betalningsmottagare.

Sve-faktura, EDIfact eller PEPPOL

Om ni har fått era fakturor via Sve-faktura, EDIfact eller PEPPOL tidigare kommer vi även fortsättningsvis att skicka er fakturor på detta sätt och med samma märkning som ni tidigare har haft. Men ni måste byta leverantör/betalningsmottagare i ert system. 

Sätta upp Energikundservice Sverige AB 556737-0803, plusgiro: 487 55 03 -7, som leverantör/betalningsmottagare hos er. Om ni har frågor rörande detta är ni välkomna att kontakta oss på efaktura@energikundservice.se

Autogiro

Med autogiro görs en automatisk betalning direkt från ert konto, helt kostnadsfritt. Det finns många fördelar med autogiro. Ni slipper betala post- eller bankavgifter och slipper fylla i blanketter eller långa OCR-nummer. Er betalning sker alltid automatiskt på förfallodagen och ni slipper därför oroa er för påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor.

För att betala via autogiro är det enklaste att ni går in på er internetbank och anmäler er för autogiro där. Ni kan också ladda ner en autogiroblankett via länken nedan. Den skriver ni ut, fyller i och skickar kostnadsfritt till:

FRISVAR
Energikundservice Sverige AB
20659888
110 27 Stockholm

Företag: Ladda ner blankett (pdf) här​​

E-postfaktura

Att få fakturan via e-post är enkelt, eftersom den kommer direkt till en e-postadress i god tid före förfallodagen. Den ser precis ut som pappersfakturan gör idag.

För att byta till e-postfaktura, mejla oss på efaktura@fortum.com och meddela ert kundnummer eller fakturanummer (båda uppgifterna finns på er pappersfaktura). Uppge också vilken e-postadress ni vill ha fakturan till. 

Samfakturering

På Fortum erbjuder vi tjänsten Samfakturering för företag, vilket innebär att ni kan få era kostnader för elnät och elhandel på en faktura istället för två. Det ger er en bättre översikt och reducerar administrativt arbete med färre fakturor. Kontakta oss på 020-818 818 för att komma igång.

 

Om du har några frågor om fakturering och betalning eller vill ändra ert sätt att betala fakturor från Fortum är ni välkommen att ringa oss på 020-818 818, vardagar mellan 08:00 och 17:00.

Vad betyder fakturans olika delar?

Här förklarar vi fakturans olika beståndsdelar så du förstår vad du betalar för.