Warning

Längre telefonkö - Just nu har vi längre kötider än normalt om ni väljer att kontakta oss på telefon. Vi har samlat de vanligaste frågorna vi får här som förhoppningsvis kan hjälpa er lite snabbare. För att se era fakturor kan ni logga in på Fortum Online här. 

Kundservice Företag

Välkomna till vår kundservice för företagskunder. Ni når oss vardagar mellan 08:00 och 17:00 på telefon 020-818 818 eller på mejl foretagskundservice@fortum.com.

Vanliga frågor och svar

Förändring av fakturaintervall

Från och med 1 februari kommer vi inte längre erbjuda kvartalsfaktura, istället kommer ni automatiskt gå över på antingen varannan månads- eller månadsfaktura. Se nedan för mer information.

Varför ändrar ni vår fakturaintervall?

En av anledningarna till att vi ändrar er fakturaintervall från kvartalsfaktura till varannan månads-eller månadsfaktura är att ni inte ska få så stora fakturor vid ett och samma tillfälle, detta gynnar er speciellt i dessa tider med extra höga elpriser. Ni kommer istället att få lägre fakturor oftare vilket gör att det blir lättare för er att budgetera.

När sker förändringen av fakturaintervallen?

Vi kommer att göra ändringen 1 februari 2022.

Vilka fakturaintervaller förändras?

Vi kommer att byta kvartalsfaktura till varannan månadsfaktura för företag med en årsförbrukning på mindre än 3000 kWh samt till månadsfakturering för företag över 3000 kWh/år.

Vilka påverkas av förändringen?

Alla företagskunder som förbrukar mer än 3000 kWh/år kommer att få månadsfakturering.

Alla företagskunder som förbrukar mindre än 3000 kWh/år kommer att få varannan månadsfakturering.

Kan vi välja kvartalsfakturering?

Nej, från och med 1 februari 2022 kommer vi inte längre ha kvartalsfakturering mot företagskunder.

Kan vi välja att få våra fakturor digitalt?

Ja, ni kan välja att få era fakturor som E-postfakturor, för att ändra till det fyller ni i formuläret här.

Ni kan också få dem som PEPPOL, SVE eller Edifact. Det kan ni beställa här.

Ni kan se alla era fakturor i Fortum Online. Logga in här.

 

 

Vanliga frågor kring de just nu höga elpriserna

Varför är elpriserna höga just nu?

Förra året präglades av låga elpriser tack vare extremt goda vattennivåer och mycket vind vilket bidrog till hög produktion av vind- och vattenkraft. Även om vi kunnat läsa om översvämningar på flera ställen i landet så är 2021 hittills ett så kallat torrår, samtidigt som det har varit väldigt lite vind. Samtidigt har kärnkraften inte producerat i vanlig takt då det i flera reaktorer har skett underhållsarbete. Men det är inte det enda som påverkar, läs mer om orsakerna till det just nu högre elpriset i vår här.

Så ni vet så innebär inte högre elpriser att vi tjänar mer pengar.

Vad kan vi som kund göra?
  • Se över ert nuvarande elavtal - ni kanske vill byta ert rörliga elpris till fast elpris. Ni är välkomna att kontakta oss på 020 818 818. 
  • Logga in på Fortum Online för att få bättre koll på er elanvändning - här får ni en översikt över er elanvändning, kan budgetera och jämföra er förbrukning. Tips! Om ni vill få ännu fler analyser och verktyg för att ta kontroll på er elanvändning kan ni teckna Fortum Online Pro. Just nu bjuder vi på de 3 första månaderna*. Ni tecknar enklast genom att kontakta vår kundservice på 020 818 818. 
  • Läs våra tips på hur ni kan minska företagets elanvändning här.

 

*Erbjudandet gäller till och med 31 december 2021 och gäller kunder som tecknar Fortum Online Pro för första gången. 

Fortum Online - allt om er el

- Se alla era fakturor och om de är betalda
- Följ er elförbrukning
- Få notiser om något avvikande sker 

Till Fortum Online

Kundservice Privat

Är du privatkund är du istället välkommen att kontakta vår kundtjänst för privatkunder. Övriga kontaktuppgifter kan du hitta på vår kontaktsida.  

Certifiering: