Fick du inte svar på din fråga?
Kontakta kundservice på 020 – 46 00 00.
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.
Ring vår kundservice så hjälper vi dig att skaffa timpris.
Timmätning sköts av det nätbolag som äger elnätet i det område där du bor, men när du är elkund hos oss sköter vi bytet åt dig och tar kontakt med din nätägare. Bytet kan dröja upp till tre månader beroende på vilket nätbolag du har, men går vanligtvis betydligt snabbare.
När du har Miljöpaketet ingår professionell energirådgivning vi ett tillfälle per år så att du kan använda elen på ett mer effektivt sätt i ditt boende eller fritidshus. Energirådgivningen sker antingen på mail eller via telefon och du blir kontaktad av en av våra energiexperter. Så här bokar du energirådgivning:
För att boka fyller du i formuläret om vilken typ av rådgivning du vill ha, hur du föredrar att bli kontaktad samt information om ditt boende. Skicka in det genom att klicka på ”Boka rådgivning”. Du har då beställt din energirådgivning.
Ditt telefonnummer och din e-postadress kan du det enkelt lägga till eller ändra själv genom att logga in i Mitt Fortum. Så här gör du:
Du kan själv uppdatera din fakturainformation när du loggar in i Mitt Fortum. Gör så här:
Den nordiska elbörsen NordPool fungerar som en auktionsplats för el där alla elhandlare köper och säljer sin el. Det som påverkar om priset går upp eller ner beror främst på tillgång och efterfrågan. Tillgången vid en given stund beror på hur mycket el som produceras i våra kraftverk. Mycket nederbörd och stark vind ger bra elproduktion från vatten- och vindkraft till exempel. Är det dessutom varmt ute blir hushållens uppvärmningsbehov lägre, dvs efterfrågan blir lägre. När tillgången är större än efterfrågan så sjunker elpriset, vilket gör att elen blir billigare. Och när efterfrågan blir större än tillgången så ökar elpriset.
Sverige är indelat i fyra elområden som också påverkar ditt elpris. I de norra elområdena är elpriset generellt sett billigare eftersom mycket av Sveriges el produceras där och det därmed finns ett överskott på el. Medan det i de elområden som ligger mer söderut kan ha högre elpris.
Elavtal med rörligt elpris och som har timpris följer helt och hållet spotpriset per timme. Det innebär att du betalar det pris på elen som är satt under den givna timmen. Detta möjliggör att du kan planera din elanvändning och lägga konsumtionen på dygnets billigare timmar. Läs mer om timpris här.
Har du ett elavtal med rörligt elpris och har månadspris så följer du inte spotpriset per timme utan då får istället genomsnittspriset för månaden. Det är i dagsläget den vanligaste mätmetoden.
När du blivit kund hos Fortum och har ett aktivt, rörligt elavtal kan du lägga om från månadspris till timpris på två sätt:
I telefon – ring vår kundservice så hjälper vi dig lägga om till timpris.
Timmätning sköts av det nätbolag som äger elnätet i det område där du bor, men väljer du Fortum så sköter vi bytet åt dig och tar kontakt med din nätägare utan att du behöver tänka på något. Bytet kan dröja upp till tre månader beroende på vilket nätbolag du har, men går vanligtvis betydligt snabbare.
Spotpris och timpris är i grunden samma sak. Spotpriset är det som sätts timme för timme på elbörsen Nordpool, och som ligger till grund för både det rörliga månads- och timpriset. Timpris kallar vi det rörliga avtal som till 100% baseras på spotpriset på Nordpool.
Det finns fördelar och nackdelar med båda avtalen och det viktigaste är att du gör ett aktivt val för vad som passar dig och din ekonomi bäst.
Boendesituation
Din boendesituation spelar givetvis in i valet mellan fast eller rörligt elpris. Bor du i en villa är elförbrukningen högre än i en lägenhet och eventuella höjningar i priset med ett rörligt elavtal kan slå hårt på ekonomin. Samtidigt får man heller då inte fördelen av att betala ett lägre pris när nivåerna för elpris är låga. Förbrukningen är ofta kopplad till bostadsform och generellt sett är förbrukningen högre desto större du bor, men undantag för fritidshus där elen kanske inte alltid är påslagen. Fundera över ditt eget boende och tänk igenom hur stor förbrukning du har eller kommer att få.
Personlig ekonomi
Har du lite mindre över i plånboken varje månad kan det vara en fördel att välja ett fast elpris, då vet du varje månad vad du betalar per kilowattimme och det kan inte bli några förändringar i priset under den tiden avtalet löper. Då är elräkningen jämnare och du vet med större säkerhet vad du ska betala per månad.
Intresse att följa elmarknaden
Är du intresserad och kan tänka dig följa elmarknaden är ett rörligt elavtal att rekommendera. Ett rörligt elpris brukar vara billigare över tid även om det kan skilja dig en del från månad till månad. Med Fortums app kan du enkelt följa elpriset och se hur det skiljer sig mellan månaderna och vad du ska betala. Vilket ger dig som konsument full transparens och koll över till avtal.
Tryggt eller varierande
Det kan kännas tryggt att betala samma pris per kilowattimme varje månad med ett fast avtal. Dock får du inte ett lägre pris om kilowattpriset går ner. Mycket handlar om dig som person och hur du gillar att sköta din ekonomi. Är du beroende av att ha ful kontroll eller kan tänka dig betala lite mer ibland, och lite mindre ibland?
Ett tips för dig som har svårt att bestämma sig är att alltid börja med ett rörligt elpris. Det rörliga elprisavtalet har ingen bindningstid vilket göra att du när som helst kan gå över till ett avtal med fast elpris. Då slipper du funder på vilket avtal som är bäst för dig just nu, för det är alltid billigare att göra ett aktivt val än att bli tilldelad ett elavtal.
Tycker du då att det rörliga elpriset fungerar bra behöver du inte göra någonting utan låta avtalet löpa på tillsvidare. Att inte ha någon bindningstid kan vara en fördel i sig.
Läs mer om valet mellan fast- och rörligt elpris här.
När elpriserna går upp så drabbar det många hushåll. Det går att påverka sina elkostnader dels genom att se till att man har rätt elavtal, men kanske främst genom att minska sin elförbrukning. Att hålla nere sin elförbrukning är inte bara bra för plånboken, utan även för miljön. För ju mindre el vi använder, desto mindre behöver vi producera.
Läs mer om hur du kan få ner dina elkostnader för hemmet här.
Läs mer om hur du kan få ner elkostnaderna på ditt företag här.
Priset för perioden 1/10 2024 - 31/3 2025 är:
Du kan hitta mer information om våra elavtal på respektive sida nedan:
Det finns två sätt att byta elbolag till Fortum:
1. Ge Fortum fullmakt att byta elbolag (enklaste sättet)
Genom att låta Fortum hjälpa dig byta elbolag behöver du själv inte göra något aktivt. När du fyller i formuläret kan du välja alternativet ”Jag låter Fortum hämta mina anläggningsuppgifter” och då ger du Fortum fullmakt att kontakta ditt nuvarande elbolag och avsluta ditt befintliga avtal. När avtalet hos elbolaget löpt ut tar Fortum över elhandelsavtalet och bytet är genomfört. Du riskerar då inte att bli bryt- eller dubbelfakturerad på grund av att ditt nuvarande avtal inte löpt ut. Smidigare kan det inte bli!
Det enda du behöver säkerställa är att:
2. Byt själv elbolag genom att fylla i anläggningsuppgifter.
Vill du själv fylla i dina anläggningsuppgifter behöver du säkerställa när ditt nuvarande elhandelsavtal löper ut hos ditt nuvarande elbolag. Det är viktigt för att undvika bryt- eller dubbelfakturering om ditt nya avtal påbörjas innan bindnings- eller uppsägningstiden löpt ut.
Förutom det behöver du även tänka på följande:
Vilket avtal du har ser du på din faktura. Informationen hittar du under avsnittet "Ditt elavtal".
Är du kund hos Fortum kan du även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal.
Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.
Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något.
Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst.
Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.
Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kr per år till "Håll Sverige Rent" och du får professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus, så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. Miljöpaketet kostar 45 kr + 6,9 öre/kWh/månad och betalas via din vanliga elräkning. Läs mer om Miljöpaketet och vad det innehåller.
Fortum är ett elhandelsbolag och fakturan du får från oss gäller din elförbrukning. Elhandelsbolag tar betalt för den el du använder baserat på elpris per kWh. Ofta ingår även en fast månadsavgift. Här kan du beräkna ditt elpris och teckna ett avtal hos oss på Fortum.
Elnätsbolag å andra sidan ansvarar för drift och underhåll av elledningar i området där du bor. d.v.s elens infrastruktur (elnätet). Elnätsbolagen ser till att elen kommer fram till ditt hushåll och fakturerar dig separat. Du betalar en avgift för ditt abonnemang och en avgift för elöverföringen till ditt boende. Du kan inte välja elnätsbolag eftersom det endast finns en nätägare per område. Via nätområden.se kan du se vilket nätområde och vilket nätbolag du tillhör.
Du får alltså en faktura från oss för din elförbrukning och en faktura från ditt nätbolag för elnätskostnaderna. Lite förenklat kan du tänka dig en vattenkran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet.
Fortum skapar inte fakturor för belopp som understiger 100 kr. Om din elförbrukning inte överstiger 100 kr/mån skapas därför ingen faktura från Fortum för den månaden. Istället läggs kostnaden för förbrukningen in på nästa faktura.
Om du varit kund länge hos Fortum kan det hända att du har ett annat fakturaintervall, till exempel att din faktura kommer varannan eller var tredje månad. Om du istället vill ha din faktura varje månad kan du ändra det i Mitt Fortum eller kontakta kundservice. När du har ändrat till månadsvis faktura kan du inte ändra tillbaka till ett annat fakturaintervall.
Sedan Fortum och Ellevio slutade med sin samfakturering får du som bor inom Ellevios nätområde numera en faktura från Ellevio, som gäller nätkostnaden, samt en faktura från Fortum som gäller din elförbrukning.
Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.
Vi beräknar ditt elpris enligt vintertid och sommartid så du får rätt elkostnad timme för timme. Vad det gäller vilka timmar man tar med på fakturan under sommartid finns det ingen fastslagen standard och därför gör vissa aktörer olika. Den skillnad som kan uppstå är att den sista timmen i månaden kan antingen komma med på den innevarande månadens faktura eller faktureras på nästkommande beroende på hur nätägaren valt att hantera sommartid. Prisberäkningen är dock densamma.
Du blir fakturerad rätt pris för rätt timme, men beroende på vilket elnätsbolag du har så kan antalet fakturerade kWh under mars till och med oktober skilja sig mellan nät och elhandel, och beloppet du faktureras kan skilja sig mot med det du ser i Mitt Fortum. Anledningen till detta är att det inte finns en fastslagen standard på svenska marknaden på hur fakturering ska hanteras under sommartid och därför kan skilja sig mellan olika aktörer, och du har en relation både med ett elnätsbolag och oss som elleverantör.
Om du exempelvis flyttar och inte väljer en elleverantör ska elnätsbolaget anvisa ett, som gör att du blir skyldig att betala till det anvisade elbolaget för din elförbrukning. Det här alternativet är i regel ett dyrare alternativ, därför är det viktigt att ta ett aktivt beslut vilket elbolag och elavtal som passar just dig. Och tänk på att det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som tecknar elavtalet med elbolaget.
Har du ett fast elpris så ändrar vi inte priset under avtalsperioden. Du vet vad elen kostar per kilowattimme, beloppet på din faktura varierar endast beroende på hur mycket el du använder, d v s hur många kilowattimmar du gör av med. Är du osäker på hur länge ditt fasta elpris löper kan de se det på din faktura under rubriken "Ditt elavtal" eller genom att logga in på Mitt Fortum.
Däremot kan det fasta elpriset ändras av anledningar som vi inte kan påverka. En sådan är t ex om Svenska kraftnät höjer avgiften som alla vi elleverantörer får betala för att använda deras nät när vi levererar el till dig. Då läggs den höjningen på ditt fasta elpris.
Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.
Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.
Avtalsbekräftelsen fick du i samband med tecknande av elavtalet. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.
Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.
Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.
Ladda ner vår smidiga app här, den är gratis och ingår i elavtalet!
Du kan även logga in via hemsidan genom att klicka på "Logga in" högst upp i högra hörnet på sidan (till höger om jordgloben). Har du aldrig loggat in tidigare så behöver du först klicka på "Skapa konto" och sedan identifiera dig med Mobilt BankID.
OBS! Efter att du har skapat ett konto första gången du loggar in i Mitt Fortum rekommenderar vi att du fortsättningsvis använder dina valda uppgifter för att logga in i Mitt Fortum. Fördelen med att logga in med dina kontouppgifter är att du då förblir inloggad och slipper logga in varje gång du vill använda Mitt Fortum.
Har du problem att logga in kan du kontakta kundservice så hjälper de gärna till.
Via NordPool kan du se det aktuella marknadspriset för el.
Du kan också läsa mer om våra elpriser och se statistik över elpriser över tid.
Det gör du genom att kontakta kundservice på 020 – 46 00 00. Läs mer om hur du säger upp avtalet här.
Vi har ett flertal tjänster som du kan lägga till på ditt elavtal. Du kan läsa mer om varje tjänst och vad de innebär via länkarna nedan:
Vill du läsa mer om konsumenträtt, GDPR samt våra avtalsvillkor? Följ länkarna nedan:
Ja, det kan du men för att vi ska kunna svara på frågor gällande elavtalet, som personen i fråga står på, behöver det först skickas in en underskriven fullmakt. Om denna inte finns inskickad så kan vi svara på generella frågor om Fortum och om våra produkter. Om din anhörig har blivit sjuk och inte själv kan ta hand om sina affärer, vänligen kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er. Ha gärna ett familjebevis tillgängligt (går att beställa hos Skatteverket).
Nej, befinner du dig utomlands och vill kontakta vår kundservice når du oss på +46 (0)771 41 05 00.
Det kan du göra via Mitt Fortum, alternativt kontakta kundservice på 020 – 46 00 00.
Vill du betala via autogiro går du in på din Internetbank och ansöker om autogiro hos Fortum Markets AB.
Alternativt kan du ladda ner en autogiroblankett via länken nedan.
Blankett för autogiro (pdf)
Maila ifylld och underskriven ansökan i pdf format till reskontran [snabel-a] fortum [punktum] com (reskontran[at]fortum[dot]com).
Eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka kostnadsfritt till:
FRISVAR
Fortum Markets AB
20659888
169 20 Stockholm
Fakturan skapas i mitten av varje månad. Om du har pappersfaktura kan det dröja några dagar innan du får den med anledning av postgången.
Om du tidigare varit kund hos Göta Energi får du din faktura varje månad.
Saknar du fakturan så kan det bland annat bero på att beloppet understiger 100 kr vilket innebär att kostnaden istället läggs på nästkommande faktura.
Det kan bero på flera saker, bland annat:
Som kund hos oss får du i regel två fakturor – en från oss på Fortum som producerar din el, och en från ditt elnätsbolag, de som ser till att elledningarna fungerar där du bor. Du som är elkund hos Fortum faktureras genom Fortum Markets AB ( tidigare var det Energikundservice Sverige AB).
Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:
Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad
Över 3000 kWh får du en månadsfaktura
Utöver kostnaden för elnätet och elhandeln finns det även en energiskatt med en tillhörande moms. Energiskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild använd kilowattimme el. Det betyder att ju mindre el kunden använder – desto lägre blir skatten. Energiskatten är en punktskatt vilket innebär att en mervärdesskatt, det vill säga moms, läggs på. Punktskatter infördes för att styra konsumtionen för vissa varor, som alkohol och tobak, eller för att öka statens inkomster. Energiskatten är ett exempel på en skatt som ökar statens inkomster. Skatten går alltså inte till elbolagen.
Sedan den 1 november 2023 kommer elmätare för svenska hushåll att ändras från att mäta elanvändning var 60:e minut till var 15:e minut. Elnätsbolagen har fram till den 1 januari 2025 att byta ut samtliga elmätare för att de ska kunna leva upp till kravet om 15 minutersavläsning.
Förändringen genomförs för att skapa ett smidigare och mer responsivt energisystem. Det möjliggör bättre hantering av obalanser i elnätet, särskilt med ökad användning av förnybar och ej planerbar elproduktion.
För dig som elkund hos Fortum förändras ingenting men däremot som elnätskund, så innebär detta en ökad noggrannhet i mätningarna
Det kommer skapa ett smidigare och mer responsivt energisystem som strävar efter att kunna hantera obalanser i elnätet på ett snabbare och effektivare sätt.
För dig som har en timmätt anläggning innebär förändringen en ökad precision i mätningarna och möjlighet att anpassa din elförbrukning baserat på de nya 15-minutersavläsningarna. Vänd dig till dit elnätsbolag för mer information.
Är du timpriskund hos oss på Fortum kommer du fortsatt faktureras för timpriset. Förändringen gäller endast mätningen som sköts av ditt elnätsbolag.
När du flyttar kan du inte ta med dig ditt befintliga avtal just nu. Så du behöver teckna ett nytt. Antingen kan du välja att ringa oss på vår flyttalinje 020-46 00 66 så hjälper vi dig att hitta ett elavtal som passar just dig bäst, eller så kan du teckna ett nytt elavtal till din nya bostad online.
Ja, det kan du. Antingen kan du välja att ringa oss på vår flyttalinje 020-46 00 66 så hjälper vi dig att hitta ett elavtal som passar just dig bäst, eller så kan du teckna ett nytt elavtal till din nya bostad online.
Spelar ingen roll om du är kund sedan tidigare eller inte.
Tre saker gällande elen behöver du göra när du flyttar:
1. Teckna elavtal
Du behöver ett elavtal för din nya bostad. Du väljer fritt vilken elleverantör och vilket elavtal du vill ha. Oavsett om du redan är kund hos Fortum eller inte så hjälper vi dig att teckna ett elavtal till din nya bostad. Ring oss på vårt flytta-nummer 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig, eller teckna nytt elavtal online.
2. Teckna elnätsavtal
Du behöver teckna ett elnätsavtal med elnätsleverantören som äger stolparna och elledningarna i området dit du flyttar. Du kan inte välja elnätsleverantör. Fortum äger sedan 2015 inga elnät men när du tecknar elavtal hos oss kan vi hjälpa dig att teckna elnätsavtal. Du behöver göra detta 10 dagar innan flyttlasset går. Ring oss på vårt flytta-nummer 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig!
3. Säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad
För att du inte ska behöva betala för el som du inte förbrukar längre efter att du flyttat ut, behöver du säga upp elnätsavtalet för din gamla bostad minst 5 dagar innan du flyttar ut. Det gör du genom att kontakta din nätägare, du hittar kontaktuppgifter på din elnätsfaktura.
Elavtal tecknar du med en elleverantör (även kallat elhandelsbolag) som förser dig med den el du använder i ditt hem. Du kan själv välja vilken elhandelare du vill teckna avtal med, till exempel Fortum. Du väljer också vilken typ av elavtal du vill ha, t. ex. rörligt eller fast.
Spelar det då någon roll vilken elleverantör du väljer? Ja, priserna kan variera och du kan påverka vilket ursprung din el ska ha. Väljer du Fortum som elleverantör så är du dessutom med och bidrar till en bättre framtid genom att vi driver utvecklingen av ett mer hållbart energisystem. Vi satsar till exempel på utveckling av förnybara energikällor.
Elnätsavtal tecknar du med företaget som äger elnätet i det område där bostaden finns, det vill säga elstolpar och ledningar. Du kan inte själv välja elnätsägare, men du behöver teckna ett elnätsavtal med dem. 2015 sålde vi på Fortum vårt elnät till Ellevio. Så numera ägnar vi oss helhjärtat åt att producera och sälja el, och inte åt infrastruktruren av elnäten. Men vi kan hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal när du tecknar elavtal hos oss. Det tar ca 10 dagar, så gör detta i god tid innan flytten. Om du inte tecknar ett elnätsavtal så finns det ingen el när du flyttar in. Du kan se vem som äger nätet i ditt område här .
Ring oss på 020 - 46 00 66 så hjälper vi dig både med elavtal och elnätsavtal. Eller teckna ett elavtal online.
Du står som betalningsansvarig för elen i ditt gamla boende tills dess att du har sagt upp ditt elnätsavtal. Om du glömt att anmäla flytten så ska du göra det så fort som möjligt så att du slipper att betala i onödan eller riskerar att elen är avstängd när du kommer till din nya bostad.
Ring oss så hjälper vi dig!
Gör du inget val när du flyttar så får du ett så kallat anvisningsavtal från den elleverantör du blir tilldelad, dessa avtal är ofta dyrare. Därför är det viktigt att göra ett aktivt val av elleverantör och typ av avtal.
I vissa fall ingår elen i bostadens hyra och då behöver du inte teckna ett eget elavtal eller elnätsavtal. Det kan gälla exempelvis i en studentbostad. Kolla detta med hyresvärden.
Kontakta oss så berättar vi mer.
Det är alltid bara en person som står på elavtalet för ert boende. Tänk på att det ska vara samma person som står på elnätsavtalet.
Just nu cirkulerar flera falska e-postmeddelanden som utger sig för att vara från Fortum. Dessa kommer inte från Fortum. Är du minsta osäker, kontakta oss på 020-46 00 00. Om du misstänker nätfiske/bluff, klicka inte på några länkar eller bifogade filer. Här har vi samlat tips och råd kring hur du ska tänka.
Vi har fått in frågor gällande påstådda samarbeten med andra elhandlare som i säljsamtal påstår att de har ett samarbete med oss. Vi vill förtydliga att några sådana samarbeten med andra elhandelsföretag inte förekommer från vår sida.
Detta är en fråga som har uppmärksammats tidigare.
Här kan du läsa vad Konsumenternas Energimarknadsbyrå har skrivit i frågan.
Detta är också något som energibranschen tar på stort allvar, läs gärna Energiföretagens pressmeddelande från den 18 februari 2021.
OBS! När vi på Fortum skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer 0701926800 (+46701926800).
Fortum har aktiv försäljning genom telefon och har dagligen kontakt med konsumenter landet runt. Om du inte är kund hos Fortum ringer vi för att informera om våra elavtal och vi kan också prata elförbrukning. Vi kan även berätta mer om vad vi gör på Fortum och hur du bara genom att vara kund hos oss bidrar till en mer hållbar morgondag.
Kom ihåg att Fortum alltid startar en inspelning för din säkerhet och vi skickar alltid ett sms och/eller e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt.
Vi skickar alltid ett sms och/eller e-post för godkännande innan ditt elavtal blir aktivt. Genom att svara på sms:et från oss så godkänner du avtalet. Detta kan du göra på två sätt:
När du gjort detta så kan du luta dig tillbaka, så sköter vi hela bytet från din nuvarande elleverantör till oss på Fortum. Du kommer också att få ett startbrev så fort vi fått ett startdatum för din elleverans.
När vi skickar ut SMS med avtal för godkännande kommer det alltid från nummer +46701926800.
Ja, det stämmer. Vår verksamhet har av strategiska skäl valt att lägga utgående försäljning hos externa samarbetspartners.
Vi tar del av kontaktuppgifter via ett stort känt adresshanteringsföretag. Dessa kan vara randomiserade eller segmenterade på exempelvis personer som nyligen flyttat. Vi får även hjälp att exkludera telefonnummer som är registrerade i NIX-registret och att följa gällande lagstiftning gällande adressuttag och marknadsföring via telefon/direktförsäljning.
För ytterligare frågor gällande detta, vänligen kontakta vår kundservice: 020 – 46 00 00.
Göta Energi och Fortum tillhörde samma koncern sedan 2017, och slogs samman för att kunna skapa bästa möjliga erbjudande för kunderna.
Elmarknaden är mer föränderlig och oförutsägbar än tidigare. Genom sammanslagningen samlar vi vår kompetens och blir bättre rustade att möta framtidens elmarknad. Tillsammans kan vi fortsätta erbjuda och utveckla produkter, tjänster och digitala verktyg som hjälper dig som kund att följa och effektivisera din elanvändning.
Den 1 december 2023 gick ditt avtal automatisk över till Fortum, som är ditt nya elbolag. Det elavtal du hade hos Göta Energi fortsätter att gälla även hos Fortum – utan förändring i avtalsvillkoren och utan att du behöver göra något. Du har behållit samma elnätsbolag som tidigare. Din första faktura från Fortum landar hos dig i januari och avser decembers elförbrukning.
Nej, du har samma villkor som tidigare, dvs. alla villkor som du hade hos Göta Energi gäller även nu när du är kund hos Fortum (såsom månadsavgift och bindningstid). Du hittar avtalsvillkoren för just ditt elavtal här: Avtalsvillkor för Fortum elhandel | Fortum