Kontakta oss

Här kan du skicka meddelande till oss. Om du föredrar att ringa når du oss på telefon­nummer 020 - 46 00 00, vardagar 08:00-17:00. Du kan också logga in på Mitt Fortum och ta del av infor­mation gällande ditt elavtal, se dina fakturor samt utföra flera kundser­viceä­renden. Du hittar även svar på våra vanligaste frågor längst ner på den här sidan.

Skicka meddelande

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.
Jag godkänner att mina data samlas in med detta formulär. De samlade uppgifterna (namn, epost, telefonnummer och övriga kommentarer ) används för att hantera ditt ärende. Läs mer om Fortums sekretesspolicy.  

Vanliga frågor kring elavtal

Hur vet jag vilket elavtal jag har?

Vilket avtal du har ser du på din faktura. Är du kund hos Fortum kan du kan även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal. Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något. 

Hur ändrar jag mitt elavtal?

Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst. 

Har Fortum miljövänliga elavtal?

Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.

Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kronor per år till Håll Sverige Rent samt professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. 

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?

Din faktura består av två olika delar, en del som består av elhandel och en del som består av elnät. Fortum är ett elhandelsbolag så kostnaden från oss är den som benämns Elhandel. 
Elhandel är den del som du betalar för själva elen som du faktiskt använder. Elhandel består av elpris/kWh och en fast månadsavgift. Vi erbjuder dig olika typer av elhandelsavtal. Du hittar enkelt våra olika avtal via här.

Elnät avser bland annat drift och underhåll av elledningar i området där du bor, d.v.s. elens infrastruktur. Ofta betalar du en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Du kan inte välja elnätsägare eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet.

 

Lite förenklat kan du tänka dig en kran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet. 


För att göra det enkelt för dig erbjuder vi dig som kund hos Fortum samfakturering med många av landets olika elnätsägare.

Jag har en månadsavgift i mitt elavtal, vad är det?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.

Kan priset ändras om jag har ett fast elpris?

Nej, har du ett fast elpris så har du samma elpris under hela avtalsperioden. De vanligaste avtalsperioderna är 6 månader, 1 år eller 3 år, du ser på din faktura hur långt just ditt fasta avtal löper. 

Jag har tecknat avtal med er - vad händer nu?

Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.

Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com.

När får jag min avtalsbekräftelse?

Avtalsbekräftelsen fick du i samband med tecknande av elavtalet. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.

Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller kundservice@fortum.com

När startar mitt elavtal?

Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.