Kontakta oss

Här kan du skicka meddelande till oss. Om du föredrar att ringa når du oss på telefon­nummer 020 - 46 00 00, vardagar 08:00-17:00. Du kan också logga in på Mitt Fortum och ta del av infor­mation gällande ditt elavtal, se dina fakturor samt utföra flera kundser­viceä­renden. Du hittar även svar på våra vanligaste frågor längst ner på den här sidan.

Skicka meddelande

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.
Jag godkänner att mina data samlas in med detta formulär. De samlade uppgifterna (namn, epost, telefonnummer och övriga kommentarer ) används för att hantera ditt ärende. Läs mer om Fortums sekretesspolicy.  
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Vanliga frågor kring elavtal & fakturor

Vilka elavtal finns det?
Chevron down

Du kan hitta mer information om våra elavtal på respektive sida nedan:

Hur byter jag elbolag till Fortum?
Chevron down

Det finns två sätt att byta elbolag till Fortum:

1. Ge Fortum fullmakt att byta elbolag (enklaste sättet)

Genom att låta Fortum hjälpa dig byta elbolag behöver du själv inte göra något aktivt. När du fyller i formuläret kan du välja alternativet ”Jag låter Fortum hämta mina anläggningsuppgifter” och då ger du Fortum fullmakt att kontakta ditt nuvarande elbolag och avsluta ditt befintliga avtal. När avtalet hos elbolaget löpt ut tar Fortum över elhandelsavtalet och bytet är genomfört. Du riskerar då inte att bli bryt- eller dubbelfakturerad på grund av att ditt nuvarande avtal inte löpt ut. Smidigare kan det inte bli!

Det enda du behöver säkerställa är att:

  • Personnumret som står på elhandelsavtalet är samma person som står på elnätsavtalet i hushållet.

2. Byt själv elbolag genom att fylla i anläggningsuppgifter.

Vill du själv fylla i dina anläggningsuppgifter behöver du säkerställa när ditt nuvarande elhandelsavtal löper ut hos ditt nuvarande elbolag. Det är viktigt för att undvika bryt- eller dubbelfakturering om ditt nya avtal påbörjas innan bindnings- eller uppsägningstiden löpt ut.

Förutom det behöver du även tänka på följande:

  • Personnumret som står på elhandelsavtalet måste vara samma person som står på elnätsavtalet i hushållet.
  • Du behöver veta när ditt nuvarande avtal avslutas för att inte få bli debiterad en brytavgift, om du avslutar avtalet i förtid.
  • Du behöver ha koll på ditt anläggnings-id som står på senaste fakturan eller din elmätare. Det är 18 siffror och börjar alltid med 735 999.
  • Vilket postnummer ni har på er adress, eller den adress ni ska flytta till.
  • Vilket datum ni vill att Fortum som elbolag tar över elhandeln.
Hur vet jag vilket elavtal jag har?
Chevron down

Vilket avtal du har ser du på din faktura. Informationen hittar du under avsnittet "Ditt elavtal". 
Är du kund hos Fortum kan du även logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal.
Är du inte kund hos Fortum men vill byta elbolag till oss? Det gör du enklast här.

Vad händer när mitt elavtal löper ut?
Chevron down

Vi kommer att kontakta dig med ett nytt erbjudande två månader innan avtalet löper ut med det elpris som är aktuellt just då. Om vi inte hör något från dig innan avtalet löpt ut så omförhandlas ditt elavtal automatiskt till ett det angivna erbjudandet du har fått i ditt omförhandlingserbjudande. Du kan närsomhelst höra av dig till oss om du undrar något.

Hur ändrar jag mitt elavtal?
Chevron down

Kontakta gärna vår kundservice på telefon 020 – 46 00 00 så hjälper vi dig att välja det elavtal som passar ditt hushåll bäst. 

Har Fortum miljövänliga elavtal?
Chevron down

Ja, som kund får du alltid fossilfri el från oss på Fortum.

Du har även möjlighet att välja Fortums Miljöpaket till ditt elavtal, då får du din el från förnybara energikällor som sol-, vind- eller vattenkraft, du bidrar med 100 kr per år till "Håll Sverige Rent" och du får professionell energirådgivning för ditt boende eller fritidshus, så du kan använda elen på ett mer effektivt sätt. Miljöpaketet kostar 45 kr + 6,9 öre/kWh/månad och betalas via din vanliga elräkning. Läs mer om Miljöpaketet och vad det innehåller.

Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?
Chevron down

Fortum är ett elhandelsbolag och fakturan du får från oss gäller din elförbrukning. Elhandelsbolag tar betalt för den el du använder baserat på elpris per kWh. Ofta ingår även en fast månadsavgift. Här kan du beräkna ditt elpris och teckna ett avtal hos oss på Fortum.

Elnätsbolag å andra sidan ansvarar för drift och underhåll av elledningar i området där du bor. d.v.s elens infrastruktur (elnätet). Elnätsbolagen ser till att elen kommer fram till ditt hushåll och fakturerar dig separat. Du betalar en avgift för ditt abonnemang och en avgift för elöverföringen till ditt boende. Du kan inte välja elnätsbolag eftersom det endast finns en nätägare per område. Via nätområden.se kan du se vilket nätområde och vilket nätbolag du tillhör.


Du får alltså en faktura från oss för din elförbrukning och en faktura från ditt nätbolag för elnätskostnaderna. Lite förenklat kan du tänka dig en vattenkran där elhandeln är kostnaden för vattnet du förbrukar och elnät är rören som leder vattnet. 

Jag fick ingen faktura denna månad, hur kommer det sig?
Chevron down

Fortum skapar inte fakturor för belopp som understiger 100 kr. Om din elförbrukning inte överstiger 100 kr/mån skapas därför ingen faktura från Fortum för den månaden. Istället läggs kostnaden för förbrukningen in på nästa faktura. 

Om du varit kund länge hos Fortum kan det hända att du har ett annat fakturaintervall, till exempel att din faktura kommer varannan eller var tredje månad. Om du istället vill ha din faktura varje månad kan du ändra det i Mitt Fortum eller kontakta kundservice. När du har ändrat till månadsvis faktura kan du inte ändra tillbaka till ett annat fakturaintervall.

Sedan Fortum och Ellevio slutade med sin samfakturering får du som bor inom Ellevios nätområde numera en faktura från Ellevio, som gäller nätkostnaden, samt en faktura från Fortum som gäller din elförbrukning. 

Jag har en månadsavgift i mitt elavtal, vad är det?
Chevron down

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Läs mer om de olika delarna i din elräkning här.

Varför stämmer inte antalet fakturerade timmar med nätfakturan?
Chevron down

Vi beräknar ditt elpris enligt vintertid och sommartid så du får rätt elkostnad timme för timme. Vad det gäller vilka timmar man tar med på fakturan under sommartid finns det ingen fastslagen standard och därför gör vissa aktörer olika. Den skillnad som kan uppstå är att den sista timmen i månaden kan antingen komma med på den innevarande månadens faktura eller faktureras på nästkommande beroende på hur nätägaren valt att hantera sommartid. Prisberäkningen är dock densamma.

Varför stämmer inte antalet fakturerade timmar med det jag ser i Mitt Fortum (historisk data)?
Chevron down

Du blir fakturerad rätt pris för rätt timme, men beroende på vilket elnätsbolag du har så kan antalet fakturerade kWh under mars till och med oktober skilja sig mellan nät och elhandel, och beloppet du faktureras kan skilja sig mot med det du ser i Mitt Fortum. Anledningen till detta är att det inte finns en fastslagen standard på svenska marknaden på hur fakturering ska hanteras under sommartid och därför kan skilja sig mellan olika aktörer, och du har en relation både med ett elnätsbolag och oss som elleverantör. 

Vad händer om jag inte har ett elavtal?
Chevron down

Om du exempelvis flyttar och inte väljer en elleverantör ska elnätsbolaget anvisa ett, som gör att du blir skyldig att betala till det anvisade elbolaget för din elförbrukning. Det här alternativet är i regel ett dyrare alternativ, därför är det viktigt att ta ett aktivt beslut vilket elbolag och elavtal som passar just dig. Och tänk på att det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som tecknar elavtalet med elbolaget.

Kan priset ändras om jag har ett fast elpris?
Chevron down

Har du ett fast elpris så ändrar vi inte priset under avtalsperioden. Du vet vad elen kostar per kilowattimme, beloppet på din faktura varierar endast beroende på hur mycket el du använder, d v s hur många kilowattimmar du gör av med. Är du osäker på hur länge ditt fasta elpris löper kan de se det på din faktura under rubriken "Ditt elavtal" eller genom att logga in på Mitt Fortum.

Däremot kan det fasta elpriset ändras av anledningar som vi inte kan påverka. En sådan är t ex om Svenska kraftnät höjer avgiften som alla vi elleverantörer får betala för att använda deras nät när vi levererar el till dig. Då läggs den höjningen på ditt fasta elpris.

Jag har tecknat avtal med er - vad händer nu?
Chevron down

Vad roligt! Nu kan du luta dig tillbaka och invänta din avtalsbekräftelse. Vi kommer nu genomföra hela leverantörsbytet åt dig. Du kommer därefter få ett brev eller e-post med information om startdatum för din elleverans, tänk på att detta brev eller e-post kan ta upp emot några månader innan det kommer. Vi kommer kontakta dig om vi skulle behöva komplettera något med ditt avtal.

Har du inte fått ditt brev med startdatum och undrar var i processen du befinner dig så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När får jag min avtalsbekräftelse?
Chevron down

Avtalsbekräftelsen fick du i samband med tecknande av elavtalet. Du ska antingen ha fått din avtalsbekräftelse på sms eller via e-post.

Saknar du din avtalsbekräftelse så kan du kontakta oss på 020 – 46 00 00 eller skicka ett meddelande.

När startar mitt elavtal?
Chevron down

Ditt elavtal kommer starta upp så fort din bindningstid hos din nuvarande elleverantör löper ut.

Hur loggar jag in på Mitt Fortum?
Chevron down

Ladda ner vår smidiga app här, den är gratis och ingår i elavtalet!
Du kan även logga in via hemsidan genom att klicka på "Logga in" högst upp i högra hörnet på sidan (till höger om jordgloben). Har du aldrig loggat in tidigare så behöver du först klicka på "Skapa konto" och sedan identifiera dig med Mobilt BankID. 

OBS! Efter att du har skapat ett konto första gången du loggar in i Mitt Fortum rekommenderar vi att du fortsättningsvis använder dina valda uppgifter för att logga in i Mitt Fortum. Fördelen med att logga in med dina kontouppgifter är att du då förblir inloggad och slipper logga in varje gång du vill använda Mitt Fortum.

Har du problem att logga in kan du kontakta kundservice så hjälper de gärna till.

Vad är elpriset idag?
Chevron down

Via NordPool kan du se det aktuella marknadspriset för el.

Du kan också läsa mer om våra elpriser och se statistik över elpriser över tid.

Hur säger jag upp mitt avtal?
Chevron down

Det gör du genom att kontakta kundservice på 020 – 46 00 00. Läs mer om hur du säger upp avtalet här.

Vilka andra tjänster kan jag lägga till på mitt avtal?
Chevron down

Vi har ett flertal tjänster som du kan lägga till på ditt elavtal. Du kan läsa mer om varje tjänst och vad de innebär via länkarna nedan:

Var kan jag läsa mer om konsumenträtt?
Chevron down

Vill du läsa mer om konsumenträtt, GDPR samt våra avtalsvillkor? Följ länkarna nedan:

Kan jag ringa in åt en vän eller familjemedlem?
Chevron down

Ja, det kan du men för att vi ska kunna svara på frågor gällande elavtalet, som personen i fråga står på, behöver det först skickas in en underskriven fullmakt. Om denna inte finns inskickad så kan vi svara på generella frågor om Fortum och om våra produkter. Om din anhörig har blivit sjuk och inte själv kan ta hand om sina affärer, vänligen kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er. Ha gärna ett familjebevis tillgängligt (går att beställa hos Skatteverket).

Ladda ner fullmakt.

Jag befinner mig utomlands, kontaktar jag kundservice på vanliga numret?
Chevron down

Nej, befinner du dig utomlands och vill kontakta vår kundservice når du oss på +46 (0)771 41 05 00.

Hur ändrar jag betalsätt/ utskicksmetod på fakturan?
Chevron down

Det kan du göra via Mitt Fortum, alternativt kontakta kundservice på 020 – 46 00 00.

Vill du betala via autogiro går du in på din Internetbank och ansöker om autogiro hos Fortum Markets AB.

Alternativt kan du ladda ner en autogiroblankett via länken nedan.
Blankett för autogiro (pdf)

Maila ifylld och underskriven ansökan i pdf format till reskontran [snabel-a] fortum [punktum] com (reskontran[at]fortum[dot]com).

Eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka kostnadsfritt till:

FRISVAR
Fortum Markets AB
20659888
169 20 Stockholm

När kommer fakturan?
Chevron down

Fakturan skapas i mitten av varje månad. Om du har pappersfaktura kan det dröja några dagar innan du får den med anledning av postgången.

Om du tidigare varit kund hos Göta Energi får du din faktura varje månad. 

Saknar du fakturan så kan det bland annat bero på att beloppet understiger 100 kr vilket innebär att kostnaden istället läggs på nästkommande faktura.

Du kan själv välja betalsätt direkt i Mitt Fortum

Saknar du din senaste faktura?
Chevron down

Det kan bero på flera saker, bland annat:

  • Din elkostnad för månaden understiger 100 kr vilket medför att det inte kommer någon faktura. Kostnaden läggs istället på nästkommande elfaktura.
  • Har du e-postfaktura kan det vara så att fakturan har hamnat i skräpposten/spamkorgen.
  • Det kan också bero på att nätbolaget ännu inte avläst din elmätare och skickat mätvärdena för din elanvändning.

Du hittar dina fakturor i Mitt Fortum.

Vad består fakturan av?
Chevron down

Som kund hos oss får du i regel två fakturor – en från oss på Fortum som producerar din el, och en från ditt elnätsbolag, de som ser till att elledningarna fungerar där du bor. Du som är elkund hos Fortum faktureras genom Fortum Markets AB ( tidigare var det Energikundservice Sverige AB).

Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:

Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad

Över 3000 kWh får du en månadsfaktura

Utöver kostnaden för elnätet och elhandeln finns det även en energiskatt med en tillhörande moms. Energiskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild använd kilowattimme el. Det betyder att ju mindre el kunden använder – desto lägre blir skatten. Energiskatten är en punktskatt vilket innebär att en mervärdesskatt, det vill säga moms, läggs på. Punktskatter infördes för att styra konsumtionen för vissa varor, som alkohol och tobak, eller för att öka statens inkomster. Energiskatten är ett exempel på en skatt som ökar statens inkomster. Skatten går alltså inte till elbolagen.

Certifiering: