Mitt Fortum - allt om din el på ett och samma ställe
Det är enkelt att vara kund hos oss på Fortum. Logga in i Mitt Fortum på appen eller på webben för att ta få koll och ta kontroll över din el. Är du inte kund? Bli kund idag och få full koll på din el i Mitt Fortum.
Logga in på Mitt Fortum
Få koll på elen och sänk kostnaderna
Mitt Fortum är dina egna sidor där du kan logga in och ta del av information och tjänster såsom:
- Se hur mycket el du använder och jämföra elanvändningen över tid
- Följ elpriset i realtid och planera din elanvändning
- Se dina fakturor och få information om betalstatus och fakturaintervall
- Betala fakturan med Swish
- Anta klimatutmaningar och få sänkt elräkning

I vår smarta app kan du även
- Snabbt och smidigt ta med dig elen till en ny adress vid flytt
- Jämföra din elanvändning med liknande hushåll
- Få reda på vad i ditt hushåll som har störst inverkan på elräkningen

Följ elpriset direkt i din Apple Watch
Ladda ner Mitt Fortum appen så kan du följa spotpriset direkt i din Apple Watch. Detta ger dig möjligheten att direkt följa spotprisets utveckling i realtid så att du lättare kan planera din elanvändning och sänka dina elkostnader.
Spotpriset (det så kallade marknadspriset från den nordiska elbörsen Nordpool) ligger till grund för vad du betalar för elen, men inkluderar tex inte energiskatt, moms eller andra tillägg.
Nu ännu enklare att logga in
Använd dina kontouppgifter för att slippa logga in varje gång och för att inte bli utloggad från dina sidor i Mitt Fortum. Smart och enkelt!
Logga in
Ladda ner appen Mitt Fortum
Vår app hjälper dig bli elsmart och sänka din elräkning. Ladda ner appen idag som är tillgänglig för alla som är eller vill bli kunder hos Fortum. Den är gratis och ingår i elavtalet.
Mitt Fortum för iPhone
Aktivera "Automatiska hämtningar" för IOS/Iphone så har du alltid den senaste versionen.
Mitt Fortum för Android
Aktivera "Automatiska hämtningar" för Android så har du alltid den senaste versionen.
Logga in för första gången?
Det är lätt att komma igång, efter att du har skapat ett konto med personnummer och BankID kan du börja utforska Mitt Fortum direkt.
Kontakta oss
Om du inte har ett svenskt personnummer eller har problem att logga in, kontakta vår kundservice.
Öppettider: Mån - Fre 08.00 - 17.00
Vilket elavtal passar dig bäst?
Hur funkar rörligt och fast elpris, och vad är skillnaden mellan våra elavtal?
Alltid 100% fossilfritt
Här hittar du information som hjälper dig att välja det elavtal som passar dig bäst.
Mitt Fortum för iPhone
Aktivera "Automatiska hämtningar" för IOS/Iphone så har du alltid den senaste versionen.
Mitt Fortum för Android
Aktivera "Automatiska hämtningar" för Android så har du alltid den senaste versionen.
Logga in för första gången?
Det är lätt att komma igång, efter att du har skapat ett konto med personnummer och BankID kan du börja utforska Mitt Fortum direkt.
Kontakta oss
Om du inte har ett svenskt personnummer eller har problem att logga in, kontakta vår kundservice.
Öppettider: Mån - Fre 08.00 - 17.00
Vilket elavtal passar dig bäst?
Hur funkar rörligt och fast elpris, och vad är skillnaden mellan våra elavtal?
Alltid 100% fossilfritt
Här hittar du information som hjälper dig att välja det elavtal som passar dig bäst.
Vill du bli kund hos oss på Fortum? Teckna ett nytt elavtal snabbt och enkelt.
Skaffa ett nytt elavtal
Allt om din el på ett ställe
Gör det själv i Mitt Fortum
Hur ändrar jag till timpris?
Timmätning innebär att du kan påverka ditt elpris genom att styra din elförbrukning till de tider på dygnet när elen är billigast. Men se upp, timmätning kan även bli dyrare beroende på ditt konsumtionsmönster om du fortsätter förbruka mycket el på tider då elen är som dyrast. Läs mer om timpris här.
Du kan ändra från månadspris till timpris när du är kund hos Fortum och har ett rörligt elavtal så här:
- I appen – Ladda ner appen Mitt Fortum, logga in och välj ”Hem-fliken" där du klickar på ”Spotpriset på el just nu”. Därefter klickar du på ”Bli timmätt”. Då kommer du till sidan där du kan beställa timmätningen. Gör det genom att klicka på ”Beställ timmätning gratis”.
- På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben och klicka på fliken ”Elanvändning”. Scrolla ned på sidan tills du kommer till ”Följ elen timme för timme”. Där klickar du på ”Beställ timmätning”. Klart!
- Via telefon – Ring vår kundservice så hjälper vi dig att skaffa timpris.
Timmätning sköts av det nätbolag som äger elnätet i det område där du bor, men när du är elkund hos oss sköter vi bytet åt dig och tar kontakt med din nätägare. Bytet kan dröja upp till tre månader beroende på vilket nätbolag du har, men går vanligtvis betydligt snabbare.
Hur får jag energirådgivning?
När du har Miljöpaketet ingår professionell energirådgivning vi ett tillfälle per år så att du kan använda elen på ett mer effektivt sätt i ditt boende eller fritidshus. Energirådgivningen sker antingen på mail eller via telefon och du blir kontaktad av en av våra energiexperter. Så här bokar du energirådgivning:
- På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben och klicka sedan på fliken ”Elavtal”. Där hittar du längst ner på sidan ett avsnitt där det står ”Boka din energirådgivning. Ingår för dig med Miljöpaketet”. Där klickar du på ”Boka nu”.
För att boka fyller du i formuläret om vilken typ av rådgivning du vill ha, hur du föredrar att bli kontaktad samt information om ditt boende. Skicka in det genom att klicka på ”Boka rådgivning”. Du har då beställt din energirådgivning.
Hur ändrar jag min kontaktinformation?
Ditt telefonnummer och din e-postadress kan du det enkelt lägga till eller ändra själv genom att logga in i Mitt Fortum. Så här gör du:
- I appen – Ladda ner appen Mitt Fortum och logga in. Ändra eller lägg till dina kontaktuppgifter under fliken ”Profil”, klicka därefter på ”Kontaktuppgifter” samt ”Ändra” för att redigera dina kontaktuppgifter. Vill du däremot ändra dina adressuppgifter gör du det under fakturainställningarna. Dessa finner du när du scrollar lite längre ned i fliken ”Fakturor” och klickar på ”Fakturainställningar” och därefter ”Ändra” för att ändra dina adressuppgifter. Glöm inte att klicka på ”Spara" när du är klar.
- På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben för att ändra dina kontaktuppgifter. Klicka på den gröna profilsymbolen som sitter uppe till höger bredvid ditt namn. Då öppnas ett fönster med flera alternativ, välj där ”Profil” för att redigera eller lägga till din e-postadress och ditt telefonnummer genom att klicka på ”Ändra”. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar. Vill du däremot ändra din adress gör du det i fakturainställningarna. Dessa finner du under fliken ”Fakturor” där du klickar på ”Fakturainställningar” och sedan på ”Ändra” för att ändra dina adressuppgifter. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.
Hur ändrar jag min fakturainformation?
Du kan själv uppdatera din fakturainformation när du loggar in i Mitt Fortum. Gör så här:
- I appen – Ladda ner appen Mitt Fortum och logga in för att ändra din faktureringsinformation. I fliken ”Fakturor” scrollar du lite längre ned på sidan och klickar på ”Fakturainställningar” och ”Ändra” för att ändra din faktureringsinformation såsom fakturaadress och utskicksmetod. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.
- På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben för att ändra din fakturainformation såsom fakturaadress och utskicksmetod. Gå till fliken ”Fakturor” och välj där ”Fakturainställningar”. Klicka sedan på ”Ändra” för att redigera. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.

Fortums kundprogram
Anta klimatutmaningar - sänk elräkningen
- Teckna avtal och gå med i programmet.
- Anta våra klimatutmaningar.
- Njut av en lägre elräkning.