App för elförbrukning - Mitt Fortum

Det är enkelt att vara kund hos oss på Fortum. Logga in i Mitt Fortum på appen eller på webben för att få koll och ta kontroll över din el. Är du inte kund? Bli kund idag och få full koll på din el i Mitt Fortum.

Logga in på Mitt Fortum

Få koll på elen och sänk kostnaderna

Mitt Fortum är dina egna sidor där du kan logga in och ta del av information och tjänster såsom:

  • Se hur mycket el du använder och jämföra elanvändningen över tid
  • Följ elpriset i realtid och planera din elanvändning
  • Se dina fakturor och få information om betalstatus och fakturaintervall
  • Betala fakturan med Swish

I vår smarta app kan du även

  • Snabbt och smidigt teckna nytt elavtal vid flytt
  • Jämföra din elanvändning med liknande hushåll
  • Få reda på vad i ditt hushåll som har störst inverkan på elräkningen

Logga in på Mitt Fortum

Följ elpriset direkt i din Apple Watch

Ladda ner Mitt Fortum appen så kan du följa spotpriset direkt i din Apple Watch. Detta ger dig möjligheten att direkt följa *spotprisets utveckling i realtid så att du lättare kan planera din elanvändning och sänka dina elkostnader. 

*Spotpriset (det så kallade marknadspriset från den nordiska elbörsen Nordpool) ligger till grund för vad du betalar för elen, men inkluderar tex inte energiskatt, moms eller andra tillägg.

Nu ännu enklare att logga in

Använd dina kontouppgifter för att slippa logga in varje gång och för att inte bli utloggad från dina sidor i Mitt Fortum. Smart och enkelt!

Logga in

Ladda ner appen Mitt Fortum

Vår app hjälper dig bli elsmart och sänka din elräkning. Bli kund och ladda ner appen idag. Den är gratis och ingår i elavtalet. 

Vill du bli kund hos oss på Fortum? Teckna ett nytt elavtal snabbt och enkelt.

Skaffa ett nytt elavtal

Allt om din el på ett ställe

Gör det själv i Mitt Fortum

Hur ändrar jag till timpris?
Chevron down

Ring vår kundservice så hjälper vi dig att skaffa timpris.

Timmätning sköts av det nätbolag som äger elnätet i det område där du bor, men när du är elkund hos oss sköter vi bytet åt dig och tar kontakt med din nätägare. Bytet kan dröja upp till tre månader beroende på vilket nätbolag du har, men går vanligtvis betydligt snabbare.

Hur får jag energirådgivning?
Chevron down

När du har Miljöpaketet ingår professionell energirådgivning vi ett tillfälle per år så att du kan använda elen på ett mer effektivt sätt i ditt boende eller fritidshus. Energirådgivningen sker antingen på mail eller via telefon och du blir kontaktad av en av våra energiexperter. Så här bokar du energirådgivning:

  • På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben och klicka sedan på fliken ”Elavtal”. Där hittar du längst ner på sidan ett avsnitt där det står ”Boka din energirådgivning. Ingår för dig med Miljöpaketet”. Där klickar du på ”Boka nu”.

För att boka fyller du i formuläret om vilken typ av rådgivning du vill ha, hur du föredrar att bli kontaktad samt information om ditt boende. Skicka in det genom att klicka på ”Boka rådgivning”. Du har då beställt din energirådgivning. 

Hur ändrar jag min kontaktinformation?
Chevron down

Ditt telefonnummer och din e-postadress kan du det enkelt lägga till eller ändra själv genom att logga in i Mitt Fortum. Så här gör du:

  • I appen – Ladda ner appen Mitt Fortum och logga in. Ändra eller lägg till dina kontaktuppgifter under fliken ”Profil”, klicka därefter på ”Kontaktuppgifter” samt ”Ändra” för att redigera dina kontaktuppgifter. Vill du däremot ändra dina adressuppgifter gör du det under fakturainställningarna. Dessa finner du när du scrollar lite längre ned i fliken ”Fakturor” och klickar på ”Fakturainställningar” och därefter ”Ändra” för att ändra dina adressuppgifter. Glöm inte att klicka på ”Spara" när du är klar. 
  • På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben för att ändra dina kontaktuppgifter. Klicka på den gröna profilsymbolen som sitter uppe till höger bredvid ditt namn. Då öppnas ett fönster med flera alternativ, välj där ”Profil” för att redigera eller lägga till din e-postadress och ditt telefonnummer genom att klicka på ”Ändra”. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar. Vill du däremot ändra din adress gör du det i fakturainställningarna. Dessa finner du under fliken ”Fakturor” där du klickar på ”Fakturainställningar” och sedan på ”Ändra” för att ändra dina adressuppgifter. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar. 
Hur ändrar jag min fakturainformation?
Chevron down

Du kan själv uppdatera din fakturainformation när du loggar in i Mitt Fortum. Gör så här:

  • I appen – Ladda ner appen Mitt Fortum och logga in för att ändra din faktureringsinformation. I fliken ”Fakturor” scrollar du lite längre ned på sidan och klickar på ”Fakturainställningar” och ”Ändra” för att ändra din faktureringsinformation såsom fakturaadress och utskicksmetod. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.
  • På webben – Logga in i Mitt Fortum på webben för att ändra din fakturainformation såsom fakturaadress och utskicksmetod. Gå till fliken ”Fakturor” och välj där ”Fakturainställningar”. Klicka sedan på ”Ändra” för att redigera. Glöm inte att klicka på ”Spara” när du är klar.

Vill du avsluta ditt Mitt Fortum-konto gör du det genom att skicka in det här formuläret till kundtjänst.

Certifiering: