Snabbladdning och varierande temperaturer

Vad styr hur snabbt jag kan ladda min elbil?

Många kunder undrar vad som styr hur snabbt elbilen laddas vid snabbladdare under olika förhållanden. Varför laddar bilen faktiskt långsammare när det är kallt, och varför kan den inte ladda lika snabbt efter att ha nått över 70 - 80% batterikapacitet?

Svaret är: Elbilen styr hur mycket effekt du får.

Vid DC-snabbladdning kan effekten från laddaren vara starkare än vad batteriet i din elbil tål. Därför är det elbilen, dess elektronik och batterier som avgör hur snabb du får en snabbladdning. Det är särskilt två saker som påverkar laddningshastigheten. Hur fullt batteriet är (spänning) och hur kalla eller varma batterierna är (temperatur).

Därför laddar elbilen långsammare efter att ha nått 70 - 80%

För att förstå hur snabbladdning fungerar måste du förstå hur batteriet är utformat. Battericellerna i din elbil består av en positiv och negativ elektrod och en elektrolyt som gör att litiumjoner kan röra sig mellan elektroderna i en eller annan riktning, beroende på om bilen laddar eller urladdar batteriet.

När batteriet laddas skjuts positiva litiumjoner över till den negativa elektroden tills det är fullt.

Illustrasjonsbilde negative og positive ioner

När det börjar bli fullt blir det också smalare om utrymmet för litiumjonerna i den negativa elektroden. Elektroden behöver mer tid för att frigöra utrymme för litiumjoner som är på väg över. Därför reduceras laddningseffekten när du når en viss spänningsnivå på battericellerna. Vanligtvis cirka 70 - 80%.

Kylans effekt på laddningen

När det är kallt rör sig litiumjonerna långsamt i elektrolyten. Elektrokemiska processer är känsliga för temperatur. Vid samma laddningseffekt kan cellspänningen vara högre än vid mer idealiska temperaturer. Detta kan förstöra cellerna. Konsekvensen är att laddningseffekten måste minskas. Bilen kommunicerar med laddaren och minskar automatiskt strömmen (elen?).

En av våra leverantörer av snabbladdare, ABB, indikerar att en elbil med "normal" batteripaket kan förvänta sig 30 minuters laddningstid från 0 - 80% vid 10 grader. Vid 0 grader ökar laddningstiden till 45 minuter och vid -10 grader kommer laddningstiden att närma sig 90 minuter. Vid -20 grader tar det 90 minuters batteriuppvärmning, utan att det tar cirka 3 timmar.

Så här får du den bästa effekten när du laddar snabbt på vintern:

  • Du får den högsta effekten när bilen är varm och låg på batteriet
  • Ladda inte din elbil efter att bilen har parkerats utan att ladda över en natt eller under en längre tid.
  • Laddningen blir mer effektiv efter en enhet eller laddning med en vanlig laddare (AC)
  • Ladda inte över 70% på snabbladdaren om du kan nå nästa laddare inom det område som den tillhandahåller
  • Ju högre batteriprocent desto långsammare går laddningen