Förening i framkant

Laddboxar i garaget

Brf Sjöstaden 3 installerade laddboxar i sitt garage. Investeringen fick fler att ta steget över till elbil eller laddhybrid.    
– Det här känns helt rätt, säger Johan Rosenlind, som drev projektet.

Framåt förening

I garaget som tillhör bostadsrättsföreningen Sjöstaden 3 i Hammarby sjöstad i Stockholm finns sedan några månader tolv gråa laddboxar för laddning av elbil eller laddhybrid. Än så länge finns några laddplatser kvar, men det är nog bara en tidsfråga innan samtliga platser utnyttjas, tror Johan Rosenlind, som har varit styrelsens projektledare. Själv skaffade han laddhybrid för ett år sedan och han märker hur intresset för laddbar bil stiger i hans omgivning.    
– Under det år som har gått sedan frågan kom upp första gången har flera skaffat elbil. Vi bestämde oss för att direkt förbereda för att kunna ha 36 platser för elbilsladdning, säger han.

Många lycksökare

På årsstämman kom frågan om laddmöjligheter upp. Johan Rosenlind erbjöd sig att undersöka saken närmare.
– Min känsla när jag började undersöka marknaden var att det finns en del lycksökare därute. Vi tog in många offerter. De som svarade mest seriöst och som ringde tillbaka var Fortum, så vi fastnade ganska direkt för dem, säger han.    
En sak som Brf Sjöstaden 3 också tyckte var positiv var att Fortum erbjöd sig att hjälpa till med ansökan till Klimatklivet, ett bidrag som går att söka för lokala klimatinvesteringar, som exempelvis installation av laddstationer. Det är en ansökan som är relativt snårig att göra själv. Andra leverantörer tog betalt för den hjälpen.

Några smärre problem

Nästa steg blev att genomföra själva installationen.
– Vi stötte på några mindre problem under resan. Det gick inte att sätta upp utrustningen där vi hade tänkt på grund av att det inte gick att få el dit. Så vi fick tänka om kring placeringen. En annan fråga var att folk är vana vid sina parkeringsplatser; det här krävde en omflyttning och vi fick skriva om hyreskontrakten för garageplatserna eftersom det blir fler omflyttningar framöver.

Nu när utrustningen är installerad har man som elbilsägare en egen plats med sin egen laddbox. Den aktiveras med en personlig bricka, så det går alltså inte att ”tanka” från grannens box. Elförbrukningen betalas av respektive ägare. Den totala kostnaden på 245 000 kronor har föreningen valt att finansiera genom en avgiftshöjning för elbilsägarna på 250 kronor per månad.

Hur känns det nu när det är klart då?
– Det känns väldigt skönt. Och jag som är ganska nybliven laddhybridägare tycker att allt fungerar bättre än vad jag hade trott. Det känns bra att kunna köra bil här i stan utan att behöva släppa ut en massa skit i luften. Bilar som drivs av el tror jag är vägen att gå.

TEXT PER CORNELL | FOTO KRISTINA SAHLÉN