Frågor och svar

Här hittar du svar på frågor om elbilar, laddning av elbilar samt Fortum Recharge.

Allmänna frågor om elbilar och laddning

Varför ska jag välja en elbil?

Elbilar är tysta, billiga i drift och bra för miljön. Vi erbjuder smidiga laddningsmöjligheter för det ökande antal fordon som kör på el i Sverige idag och för att kunna möta den miljon elfordon som vi räknar med år 2030.

Räcker elen i Sverige när det blir fler elbilar på marknaden?

Den elen som behövs för att ladda elbilar idag och i morgon finns det utrymme för i elproduktionen i Sverige.

Vad är det för skillnad på de olika laddtyperna?

Mode 2-laddning använder en laddkabel, som har en säkerhetsdosa, och kopplas in i ett vanligt eluttag.

Mode 3-laddning är branschstandard för elbilar. Det är en lösning anpassad speciellt för fordonsladdning och är den säkraste lösningen som kan ladda snabbare med högre strömstyrka.

Vad är skillnaden mellan typ 1 och typ 2-kontakt?

Typ 1 är den kontakttyp som de flesta asiatiska biltillverkare använder, medan typ 2 används av europeiska biltillverkare och är EU-standard. Fortums laddlösning kan levereras med både typ 1 och typ 2 kontakt (väljs i beställningsformuläret).

Så här ser du om du har en typ 1- eller typ 2-kontakt

Bild på typ1- och typ2-kontakt

Vad är Chademo och CCS?

Chademo och CCS är namn på de kontakter som används för snabbladdning. De används inte i hemmet, men däremot vid publika snabbladdare.

Hur långt kan jag köra på en "tank"?

Hur långt du kommer med din elbil beror på hur stort batteri din bil har samt hur mycket bland annat luftkonditionering och värmesystem används när du kör. Utvecklingen av batterier till elbilen har gått snabbt och idag kan de flesta elbilar med 100% eldrift köras minst 120 km på en laddning.

Hur registrerar jag mig efter att jag laddat ner appen?

Du kan registrera dig genom att skapa en ny användare med din e-postadress. En verifieringskod skickas till dig via e-post och du kommer att kunna logga in på appen.

Hur beställer jag en RFID-bricka?

Du beställer RFID-brickan I appen på följande sätt:


1.Gå till “Profile”
2. “Charging-keys”
3. “Order charging key”

Hur länge tar det för RFID-brickan att anlända?

RFID-brickan sänds till dig på posten, inom 3-5 dagar.

Kan jag ladda min bil utan en RFID-bricka?

Absolut! Du kan använda appen för att både starta samt avsluta laddningen.

Hur avslutar jag mitt konto?

Kontakta kundtjänst via telefon, e-mail eller chatten för att ta bort ditt konto.

Kan jag se min laddhistorik i appen?

Ja, det kan du. Du ser laddhistoriken i appen, kom ihåg att välja period samt “charging key”

Kan jag ladda i andra länder?

Du kan ladda i hela Norden med appen eller RFID-brickan.

Vad kostar det att ladda?

Priset för att ladda hittar du i appen.

Vad skall jag göra om laddningen inte startar?

Dubbelkolla att du har ett fungerande kreditkort inlagt i appen. Testa starta igen – ta ut kabeln och koppla in den igen. Om det fortsättningsvis inte fungerar, kontakta kundtjänst.

Varför står det inte Fortum Charge&Drive på själva laddarna?

Laddarna handhålls numera av ett företag vid namn Recharge Infra – de sköter om det tekniska kring laddarna, samt bygger även ut nätverket med nya laddare.

Kan jag ladda med Fortum Charge&Drive RFID-brickan på andra laddare?

I dagsläge fungerar Charge&Drive brickan samt appen enbart på de laddare som finns i appen.

Kan jag reservera en laddare i förväg?

Den möjligheten finns dessvärre inte ännu.

Kommer det fler laddare, och var i så fall?

Recharge bygger och utvecklar ständigt nätverket i hela Norden, dessvärre kan vi inte säga var samt när. Håll utkik i vår app!

Jag har tappat min RFID-bricka, vad skall jag göra?

Kontakta kundtjänst så snabbt som möjligt så hjälper de dig.

Jag har beställt en RFID-bricka, men har inte fått den. Vad skall jag göra?

Ta kontakt med kundtjänst, så hjälper de dig.

Varför skall jag välja C&D appen eller brickan?

Med Charge&Drive brickan och appen har du tillgång till Nordens största laddnätverk! 

Kundservice

Från och med 1 januari 2022 kommer öppettiderna för Kundservice via telefon på Fortum Charge & Drive att ändras till vardagarna 08 - 17, du kommer givetvis att kunna nå oss via e-post på chargedrive [snabel-a] fortum [punktum] com.

Tills dess kommer våra ordinarie öppettider att fortsätta som vanligt.

Frågor och svar om Fortum Recharge

Måste jag beställa en ny laddbricka (RFID)?

Nej, du måste inte beställa en ny laddbricka. Din gamla Fortum Charge & Drive-RFID fungerar fortfarande som tidigare.

Kan jag fortfarande använda Fortum Charge & Drive-appen för att ladda min elbil?

Ja! Du kan fortfarande använda Charge & Drive-appen.

Var beställar jag laddbricka om jag är ny kund?

Samma plats som tidigare. I Fortum Charge & Drive-appen! Läs mer om hur du beställer laddbricka i appen på den här sidan.

Måste jag registrera mig som ny kund i appen för att använda laddarna nu?

Nej, du behöver inte det. Om du redan registrerat dig i appen som kund hos Fortum Charge & Drive så är allt som tidigare.

Var kan jag hitta information om laddstationer?

Statusinformation publiceras i appen. På kartan i appen hittar du alla laddstationer samt om de är tillgängliga eller upptagna.

Kommer denna nyhet att påverka mitt förhållande som Fortum hemmaladdningskund?

a) Jag har en hemmaladdare från Fortum. Måste jag göra något speciellt nu?

  • Nej

b) Jag vill beställa en ny hemmaladdare. Var gör jag det?

c)  Hur är det med bostadsrättsföreningar?

  • Om du använde Fortum Charge & Drive-laddbrickan för att ladda i din brf tidigare, gör du samma sak nu.
Blir det någon förändring i kundtjänst?

Det kommer att vara detsamma som tidigare. Kundtjänst är tillgänglig på 020-460046 - gratis nummer som är öppet dygnet runt, årets alla dagar. 

Varför sålde Fortum sitt publika laddnätverk?

Du kan läsa mer om detta i pressmeddelandet.

Vem kontaktar jag om det är något fel med en laddare?

Du kontaktar numret som står på själva laddaren eller vår kundtjänst.

Får Fortum Recharge min personliga information?

Nej. De har bara tillgång till laddspecifik information.

Kommer Recharge att finnas över hela Europa, eller bara i de nordiska länderna?

Recharge kommer att utveckla laddtjänster i Norden och eventuellt andra marknader.

Kommer jag fortfarande att kunna betala med SMS?

Ja. Du kan fortfarande betala med SMS.