SmartLiving support

Välkommen till SmartLivings kundsupport. Vi finns här för att hjälpa dig om du stött på något problem med ditt SmartLiving. Här kan du i tre enkla steg få hjälp med att komma igång och du hittar svaren på de vanligaste frågorna. Behöver du ytterligare hjälp hittar du mailadress och telefonnummer under Kontakt.

AU31

Kom igång

Skapa konto

SmartLiving-appen finns nedladdad på surfplattan och är färdig för användning. Registrera ett konto och börja använda alla funktioner. OBS! För tillfället går det bara att registrera en användare per hushåll.

Ladda ner appen

SmartLivings app finns att ladda ner för mobil på App Store och på Google Play. I appen loggar du in med ditt konto.

 

Till appstore

Använd smarta funktioner

Håll koll på din energiförbrukning i realtid, larma på och av ditt hem, släck och tänd lamporna och justera temperaturen. Allt gör du direkt i din mobil eller på surfplattan.

SE1

Funktioner

Nya funktioner

Brandlarm, hemlarm, läckagelarm

Alla nya funktioner

Uppdaterade funktioner

Rutiner, förbrukning, termostater, belysning, smarta pluggar.

Uppdaterade funktioner
CS10

FAQ

Vanliga frågor och svar

Här nedan kan du hitta vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.  

CS12

Kontakta oss

Kontaktuppgifter SmartLiving

Kontakt

Mail: [email protected]

Tel: 0771–411 001

Skapa konto

SmartLiving-appen finns nedladdad på surfplattan och är färdig för användning. Registrera ett konto och börja använda alla funktioner. OBS! För tillfället går det bara att registrera en användare per hushåll.

Ladda ner appen

SmartLivings app finns att ladda ner för mobil på App Store och på Google Play. I appen loggar du in med ditt konto.

 

Till appstore

Använd smarta funktioner

Håll koll på din energiförbrukning i realtid, larma på och av ditt hem, släck och tänd lamporna och justera temperaturen. Allt gör du direkt i din mobil eller på surfplattan.

Nya funktioner

Brandlarm, hemlarm, läckagelarm

Alla nya funktioner

Uppdaterade funktioner

Rutiner, förbrukning, termostater, belysning, smarta pluggar.

Uppdaterade funktioner

Vanliga frågor och svar

Här nedan kan du hitta vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.  

Kontaktuppgifter SmartLiving

Kontakt

Mail: [email protected]

Tel: 0771–411 001

FAQ SmartLiving

Jag har problem med min dimbara belysning

Strömbrytare som är återfjädrande har en dimmerfunktion. Skruvar du av misstag in en icke dimbar lampa kommer inte belysningen att fungera korrekt. Det går dock enkelt att åtgärda genom att kalibrera respektive dimmer:

1. Byt först till din nya ljuskälla eller armatur

2. Håll strömbrytaren intryckt 5 sekunder, 3 gånger i följd, med 1 sekunds paus mellan knapptrycken.

3. Dimmern kommer nu själv att kalibreras i 1–2 minuter. Ljuskällan kommer under kalibreringsläget dimra upp och ner. Rör inte strömbrytaren under kalibreringstiden.

Samtliga dimrar kräver att ljuskällan är dimbar och mellan 6 - 250W

Jag har problem med kalla element

Om du har en liten display på elementens termostater är din lägenhet antagligen utrustad med termostater från SmartLiving. Dessa är kopplade till ditt SmartLiving-system och kan styras från mobilappen eller surfplattan. Termostaterna reglerar värmen, men kan inte höja värmen mer än husets värmesystem tillåter. Om det skulle stå ”E5” i termostatens display behöver den återställas. Detta görs enkelt genom att öppna batteriluckan, ta ut batteriet och sätt tillbaka det.

Surfplattan fungerar inte att använda överallt i lägenheten

Din surfplatta är ansluten till ett nätverk som delas ut av SmartLiving IQ (som är en gateway, monterad i ditt mediaskåp i lägenheten). Nätverket har dessvärre begränsad räckvidd i vissa lägenheter och användning av surfplattan sker därför bäst i närheten av din SmartLiving IQ.

Kan jag beställa fler smarta pluggar?

Inte riktigt än. Fortum SmartLiving kommer på sikt sätta upp en hemsida där SmartLiving-användare kan beställa fler smarta pluggar och andra produkter som går att koppla till systemet

Frågor om mitt konto

Vad gör jag om jag har glömt min pinkod?

Om du har glömt bort din pinkod, var vänlig och kontakta kundtjänst via mejl till [email protected] och telefon 0771–411 001.

Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Om du har glömt bort ditt lösenord kan du få ett nytt genom att klicka på glömt lösenord på inloggningssidan.

Kan vi ha flera konton i hushållet?

Just nu är det bara möjligt att skapa ett konto per hushåll, detta kan användas på alla dina enheter.