Frågor och svar

Här hittar du svar på frågor om elbilar, laddning av elbilar samt Charge & Drive

Allmänna frågor om elbilar och laddning

Varför ska jag välja en elbil?

Elbilar är tysta, billiga i drift och bra för miljön. Vi erbjuder smidiga laddningsmöjligheter för det ökande antal fordon som kör på el i Sverige idag och för att kunna möta den miljon elfordon som vi räknar med år 2030.

Räcker elen i Sverige när det blir fler elbilar på marknaden?

Den elen som behövs för att ladda elbilar idag och i morgon finns det utrymme för i elproduktionen i Sverige.

Vad är det för skillnad på de olika laddtyperna?

Mode 2-laddning använder en laddkabel, som har en säkerhetsdosa, och kopplas in i ett vanligt eluttag.

Mode 3-laddning är branschstandard för elbilar. Det är en lösning anpassad speciellt för fordonsladdning och är den säkraste lösningen som kan ladda snabbare med högre strömstyrka.

Vad är skillnaden mellan typ 1 och typ 2-kontakt?

Typ 2 är den vanligaste kontakttypen inom EU och används av de flesta biltillverkare. Typ 1 är något äldre och används framför allt historiskt av några asiatiska billtillverkare.

Så här ser du om du har en typ 1- eller typ 2-kontakt

Bild på typ1- och typ2-kontakt

Vad är Chademo och CCS?

Chademo och CCS är namn på de kontakter som används för snabbladdning. De används inte i hemmet, men däremot vid publika snabbladdare.

Hur långt kan jag köra på en "tank"?

Hur långt du kommer med din elbil beror på hur stort batteri din bil har samt hur mycket bland annat luftkonditionering och värmesystem används när du kör. Utvecklingen av batterier till elbilen har gått snabbt och idag kan de flesta elbilar med 100% eldrift köras minst 300 km på en laddning. Kolla upp din WLTP-räckvidd från biltillverkaren om du är osäker på bilens räckvidd.

Hur registrerar jag mig efter att jag laddat ner appen?

Du kan registrera dig genom att skapa en ny användare med din e-postadress. En verifieringskod skickas till dig via e-post och du kommer att kunna logga in på appen.

Hur beställer jag en RFID-bricka?

Du beställer RFID-brickan I appen på följande sätt:


1.Gå till “Profile”
2. “Charging-keys”
3. “Order charging key”

Hur länge tar det för RFID-brickan att anlända?

RFID-brickan sänds till dig på posten, inom 3-5 dagar.

Kan jag ladda min bil utan en RFID-bricka?

Absolut! Du kan använda appen för att både starta samt avsluta laddningen.

Hur avslutar jag mitt konto?

Kontakta kundtjänst via telefon, e-mail eller chatten för att ta bort ditt konto.

Kan jag se min laddhistorik i appen?

Ja, det kan du. Du ser laddhistoriken i appen, kom ihåg att välja period samt “charging key”

Kan jag ladda i andra länder?

Du kan ladda i hela Norden med appen eller RFID-brickan.

Vad kostar det att ladda?

Priset för att ladda hittar du i appen.

Vad skall jag göra om laddningen inte startar?

Dubbelkolla att du har ett fungerande kreditkort inlagt i appen. Testa starta igen – ta ut kabeln och koppla in den igen. Om det fortsättningsvis inte fungerar, kontakta kundtjänst.

Varför står det inte Fortum Charge&Drive på själva laddarna?

De publika laddare som tidigare ägdes av Fortum drivs numera av Recharge Infra. Du kan läsa mer om historiken bakom detta i vårt pressmeddelande från 2020.

Kan jag ladda med Fortum Charge&Drive RFID-brickan på andra laddare?

I dagsläge fungerar Charge&Drive brickan samt appen enbart på de laddare som finns i appen.

Kan jag reservera en laddare i förväg?

Den möjligheten finns dessvärre inte ännu.

Kommer det fler laddare, och var i så fall?

Recharge bygger och utvecklar ständigt nätverket i hela Norden, dessvärre kan vi inte säga var samt när. Håll utkik i vår app!

Jag har tappat min RFID-bricka, vad skall jag göra?

Kontakta kundtjänst så snabbt som möjligt så hjälper de dig.

Jag har beställt en RFID-bricka, men har inte fått den. Vad skall jag göra?

Ta kontakt med kundtjänst, så hjälper de dig.

Hur registrerar jag en ny laddnyckel eller RFID-bricka?
  1. Öppna appen Fortum Charge & Drive på din smartphone
  2. Klicka på ”Mitt konto” och ”Laddningsnyckel”
  3. Klicka ”Aktivera Laddningsnyckel” och skriv in texten du finner på baksidan av din laddnyckel.
  4. Klicka på ”Aktivera Laddningsnyckel”. Den är nu kopplad till ditt konto och kan användas för att starta laddning.

OBS – det kan ta upp till en timma för din laddnyckel att aktiveras. Använd appen om du står vid en laddstation och behöver ladda direkt.

Kan jag betala med SMS?

Från och med 1 December 2022 kan du inte längre betala med SMS på laddstationer märkta med Fortum Charge & Drive. Vi hänvisar till appen eller laddnyckel (RFID-bricka eller kort) för att starta och stoppa laddning.

Vinterladdning av elbil

Kundservice

Öppettiderna för Fortum Charge & Drive Kundservice är vardagar 08:00 – 17:00. Du når oss enklast via e-post på chargedrive [snabel-a] fortum [punktum] com eller telefon 020 – 46 00 46.