Energikundservice Sverige AB

Tidigare fakturerades du som Fortum-kund av bolaget Energikundservice Sverige AB. Numera faktureras du som är kund istället av Fortum Markets AB.

Fortum Markets AB

Energikundservice Sverige AB stod tidigare som betalningsmottagare och är de som tidigare hanterat fakturering åt Fortum men numera är det Fortum Markets AB.  Fakturan ser ut precis som tidigare, bankgiro- och plusgironummer är detsamma, den enda förändringen är alltså namnet på betalningsmottagaren.

Om du har e-faktura

Du får din e-faktura precis som vanligt. Numera står det Fortum Markets AB som avsändare och betalningsmottagare och det är samma bank- eller plusgironummer som tidigare. Om du har valt automatgodkännande hos din internetbank, kommer du möjligtvis att behöva välja om denna funktion beroende på vilken bank du har. Kontakta din bank för mer information om hur du går tillväga.

Om du har autogiro

Har du autogiro dras fakturabeloppet precis som vanligt. Inget nytt medgivande behövs. Betalningarna som tidigare gått till Energikundservice Sverige AB (organisationsnummer 556737-0803) kommer i fortsättningen automatiskt att gå till Fortum Markets AB (organisationsnummer 556549-0678). 

Om du har några frågor om detta eller vill ändra ditt sätt att betala dina fakturor från Fortum är du välkommen att ringa oss på 020-46 00 00 (privat) eller 020-818 818 (företag). Du kan även ändra via din bank eller internetbank.

 

Våra betalsätt

Autogiro

För att börja betala via autogiro går du in på din Internetbank och ansöker om autogiro hos Fortum Markets AB. 

Alternativt kan du ladda ner en autogiroblankett via länkarna nedan. Maila ifylld och underskriven ansökan i pdf fortmat till reskontran [snabel-a] fortum [punktum] com.

Eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka kostnadsfritt till: 

FRISVAR
Fortum Markets AB
20822790
169 20 Solna

Privatperson: Ladda ner blankett (pdf) här​
Företag: Ladda ner blankett (pdf) här​​

E-faktura

E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura via din internetbank. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera fakturan på skärmen och godkänna den för betalning. Då betalas fakturan på förfallodagen.

Du ansöker om e-faktura direkt hos din internetbank eller loggar in på Mitt Fortum och väljer själv e-faktura där. Fortum Markets betalningsmottagare är Fortum Markets AB, vilket du söker på. Tänk på att den person i hushållet som får fakturan från Fortum också är den som måste anmäla sig för e-faktura i sin internetbank. I anmälan uppger du ditt fakturanummer, vilket även är din OCR-referens. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar

E-postfaktura

Att få fakturan via e-post är enkelt, eftersom den kommer direkt till din e-postadress i god tid före förfallodagen. Den ser precis ut som pappersfakturan gör idag.

Du kan välja e-postfaktura på två sätt. Maila oss på adress efaktura [snabel-a] fortum [punktum] com och meddela ditt kundnummer eller fakturanummer (båda uppgifterna finns på din pappersfaktura). Uppge också vilken e-postadress du vill ha fakturan till. Eller logga in på Mitt Fortum och byt själv till e-postfaktura om du föredrar det.

Observera att våra e-postfakturor skickas från Fortum Markets AB och du kan behöva göra vår avsändare no-replyfaktura [snabel-a] fortum [punktum] com till en betrodd användare så att fakturorna inte hamnar i skräpposten. På nätet finns information om hur du gör det, t ex om du har e-post via g-mail eller hotmail

Du kan även kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Plusgiro eller Bankgiro

Vill du hellre betala din räkning via Plusgiro eller Bankgiro använder du dig av följande nummer.

Bankgironummer: 5233-9330

Plusgironummer: 4875503-7

IBAN: SE69 9500 0099 6042 4875 5037

Swiftadress: NDEASESS

 

Kivra

Ta emot din post digitalt och få koll på dina viktiga papper. Fortum Markets samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att du har möjlighet att få post från oss i en digital brevlåda, istället för i den fysiska. Kostnadsfritt, säkert och dessutom bra för miljön! Kivra är som din vanliga brevlåda, fast digital.
 
Varje gång du får ett nytt brev eller en faktura i Kivra får du en e-postavisering. Du kan då logga in och läsa din post var du än befinner dig. Om du redan har ett digitalt betalsätt, som till exempel E-postfaktura eller Autogiro, så ändras ingenting. Du kommer att fortsätta få dem i den form du bestämt sedan tidigare. 
 
Så här gör du

Gå in på Kivras hemsida och registrera dig med Mobilt BankID - sedan sköts allt automatiskt. Alla dokument du skulle ha fått av oss i brevlådan få du nu i din digitala Kivra-brevlåda. 

Fakturaintervall

Hur ofta du får din faktura beror på din årsförbrukning enligt följande:

  • Under 3000 kWh får du din faktura varannan månad
  • Över 3000 kWh får du en månadsfaktura

När ditt elavtal är aktivt kan du som har en förbrukning på under 3000 kWh själv ändra ditt fakturaintervall när du vill i Mitt Fortum. Att ändra fakturaintervall kostar inget extra.

Varför har vi gjort denna förändring?

Många kunder som har kvartalsfaktura har hört av sig till oss om att summan för elförbrukningen blir hög när fakturan omfattar tre månader. För att hjälpa våra kunder att lättare få kontroll över elkostnaderna kommer vi därför att fakturera med kortare intervall. Självklart tar vi inte ut någon fakturaavgift för våra fakturor.