ID-skydd

ID-skyddet som är en av tre delar i ID-skydd Plus har som syfte är att hjälpa dig i frågor gällande identitetskapning samt att vidta åtgärder som syftar till att kartlägga ett eventuellt bedrägeri och minimera skadan.

woman working at the home office

Vad är en ID-kapning?

En identitet anses vara kapad när en obehörig person, utan samtycke, använder dina personuppgifter för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling. Det kan hända vem som helst och när som helst. Det kan handla om att teckna mobilabonnemang, beställa varor, ta lån och krediter eller rentav ansöka om utökat bolån på din bostad. Det kan också innebära att någon tar  kontroll över ditt befintliga bankkonto, upprättar autogirobetalningar eller tar ut pengar från ditt konto. Det är förhållandevis enkelt att stjäla någons identitet endast med hjälp av grundläggande information såsom namn, adress och personnummer vilket är anledningen till att bevakningstjänsten söker efter just den informationen.

Minska risken för en ID-kapning

Det första du bör göra för att minska risken att drabbas av en id-kapning, som i sin tur kan leda till ett id-bedrägeri, är att vara uppmärksam, handla med sunt förnuft och vidta förebyggande åtgärder. Du kan även kontakta kundservice för förebyggande råd och information. Det finns saker du själv kan göra, du kan bland annat:

  • Ansluta dig till en digital brevlåda, exempelvis Kivra.
  • Spärra dig mot obehörig adressändring på www.skatteverket.se.
  • Skapa starka och komplicerade lösenord, byt regelbundet och återanvänd aldrig ett lösenord.
  • Vid e-postmeddelanden från en okänd avsändare, klicka aldrig på länkar eller bifogade filer.
  • Se alltid till att dina enheter är uppdaterade med de senaste versionerna.
  • Skicka aldrig personliga uppgifter via e-post. 
  • Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och se till att aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst.
  • Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.
  • Använd tvåstegsautentisering om möjlighet ges. Det innebär att du bekräftar inloggning på ett konto via en annan enhet ex. din telefon.
  • Installera antivirusprogram för att din dator ska vara skyddad.
  • Kontrollera de privata inställningarna på dina mobila enheter och på sociala medier.
  • Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.
  • Använd sunt förnuft när du surfar. Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med ”https”. Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in.
  • Var rädd om din post och se till att ha lås på brevlådan.
  • Det är viktigt att riva sönder/makulera papper med personlig information på innan de slängs.
  • Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling.
  • Kontrollera alltid fakturor eller kreditupplysningar som skickas till dig.
  • Håll kontinuerlig koll på dina kontoutdrag så att du snabbt kan upptäcka felaktiga transaktioner.

Om du drabbas

Skulle din identitet bli kapad och du råkat ut för ett bedrägeri bör du agera så snabbt och kraftfullt som möjligt för att minimera skadan. Kontakta kundservice för rådgivning och rekommenderade åtgärder, assistans och vid behov kan även en handläggare ta över ärendet. Kundservice finns tillgängliga dygnet runt, året om.

Om du har blivit utsatt för en id-kapning och kontaktar kundservice kommer du att få en handläggare som följer dig och ditt ärende fram tills att det är uppklarat, eller tills att handläggaren bedömer att allt som kan göras har gjorts för att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust. Det finns inga tidsbegränsingar gällande hur länge ett ärende kan hållas öppet. Handläggaren kommer i första hand försöka bedöma situationen och skapa sig en överblick av omfattningen. Dessutom kommer handläggaren be dig själv vidta vissa åtgärder som motverkar möjligheten till ett fortsatt bedrägeri. Detta kan bland annat handla om att:

  • Ansluta dig till en digital brevlåda, exempelvis Kivra.
  • Spärra dig mot obehörig adressändring på www.skatteverket.se.
  • Undersöka huruvida det rör sig om kriminell aktivitet. Om så är fallet, kontakta polisen omedelbart och gör en anmälan. Du ska alltid göra en polisanmälan direkt vid misstanke om att dina personuppgifter fallit i händerna på kriminella.
  • Ändra dina personliga inställningar på alla sociala nätverk.
  • För att undvika missförstånd kan det vara en god idé att informera familj, vänner och grannar om det faktum att din personliga uppgifter använts på ett olovligt sätt.
  • Vid misstanke om att även kort- och kontoinformation, så som kortnummer, inloggningskoder till bankdosa eller mobilt BankID, kan ha fallit i händerna på bedragare, ska händelsen anmälas till din bank eller kortutgivare snarast möjligt.
  • Beroende på vad som hänt kan det också vara aktuellt att vidta förebyggande åtgärder, såsom spärr för kreditupplysning.
  • Fundera noggrant på vem som skulle kunna ligga bakom det inträffade. Det är inte ovanligt att det rör sig om en person som har någon form anknytning till dig.
  • Vara uppmärksam på om du skulle motta felaktiga kreditupplysningar, fakturor eller annan information från tredje part som tyder på att händelsen kan medföra ekonomisk skada.

Om handläggaren, utifrån den första bedömningen, tar beslutet att driva ärendet vidare samlas en fullmakt in från dig för att kunna kartlägga omfattningen och ta över ärendet. Därefter kan upplysningar från olika instanser, myndigheter och fordringsägare inhämtas för att ta reda på om en identitetskapning ägt rum och huruvida den har resulterat i ekonomiskt bedrägeri eller försök till bedrägeri. Visar det sig att du blivit utsatt hjälper vi till genom den tidskrävande och ofta kostsamma processen. Handläggaren vidtar då åtgärder för att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust.

 

Du kan få hjälp med bland annat:

  • Avvisa obefogade betalningskrav
  • Lägga bevakning på förlorad id-handling
  • Upprätta bedrägerispärr
  • Annullera abonnemang
  • Avlägsna betalningsanmärkningar
  • Säkra posten mot adressändring
Certifiering: