Vanligtvis står energiproduktionen för en stor del av ett lands växthusgasutsläpp. I de nordiska länderna där framför allt Norge och Sverige har ett i det närmaste uteslutande fossilfritt energisystem, Finland ligger också bra till i en europeisk jämförelse, så är de stora utsläppskällorna industrin och transportsektorn.
Runt 40 procent av utsläppen av växthusgaser i Norden kommer från transportsektorn. Även om elbilar är vägen framåt på personbilssidan, så är inte batteritekniken på en sådan nivå tillräcklig för tunga transporter eller för den delen flyg. Så något mer måste till.
Genom elektrolys kan fossilfri vätgas produceras. Den kan användas till mycket, allt från att vara råvara i kemiindustrin via ståltillverkning till att vara basen för olika typen av bränslen. För fordon, för fartyg och för flyg.
I Sverige har riksdagen satt som mål att vi ska ha nettonollutsläpp till 2045 och att transportsektorns utsläpp, som idag är en tredjedel , ska ha minskat med 70 procent till och med 2030 (jämfört med 2010). Det ska ske på flera sätt. Dels genom att en allt större del av bilparken blir eldriven. När det gäller nybilsförsäljning så är det få som tror något annat än att elbilarna kommer dominera den inom en snar framtid. Men även andelen förnybara bränslen till övriga fordon är en del av lösningen. Idag handlar det främst om biodrivmedel, men kanske kan även syntetiska bränslen gjorda på vätgas spela roll? Sådana ambitioner finns i andra länder.
En viktig fråga är hur vi kan transportera både oss själva och varor mer effektivt än idag. Det finns många spaningar om hur vi kommer att transportera oss i framtiden, men efter det senaste årets pandemirestriktioner så kanske en av de viktigaste förändringarna är att många, genom att jobba mer på distans, förändrar själva transportbehovet mer än sättet att transportera sig på. Något som är säkert är att ny teknik kommer att öka möjligheterna för lösningar som kan ersätta den egna bilen för betydligt fler än idag. Det innebär ett effektivare utnyttjande av det transportsystem som vi har.