Fortsätt

Sveriges hemliga Formel E-löfte

Elbilarnas segertåg världen över fortsätter och sedan några år tillbaka har de en helt egen tävlingsklass – Formel E. En av de starkast lysande stjärnorna är 26-årige svensken Felix Rosenqvist. – Man får ett sjätte sinne i en Formel E-bil, berättar det stora bilsportlöftet.

elracerbilar

Foto: Mattias Persson/Motorsport Publication.

Rustade med ett 300 kilo tungt batteri bjuder Formel E-bilarna på hisnande 225 kilometer i timmen och en acceleration från noll till hundra – på tre sekunder.

– Det är flera saker som skiljer sig åt, men det tydligaste är ljudet, eller snarare: bristen på ljud. I en Formel E-bil får man nästan som ett sjätte sinne eftersom man uppfattar allt så mycket tydligare, berättar svenske Felix Rosenqvist, 26, som nyligen avslutade sin andra säsong för Mahindra Racing i den populära Formel E-klassen.

Efter att tidigare ha tävlat med stor framgång i Formel 3-klassen gick han 2017 upp i Formel E och kom på en sensationell tredjeplats redan första säsongen.

– Formel E-klassen passar mig väldigt bra: träning, kvalificering och lopp körs på samma dag och vi kör alltid på stadsbanor. Min styrka är framför allt att jag snabbt blir bra på nya banor.

Resultaten talar för sig själv med flertalet förstaplaceringar under 2018, men dessvärre blev det ingen pallplats i sammandraget i år.

– Näst efter Formel 1 är Formel E den serie som har bäst förare och team här i Europa. I USA är motsvarigheten Indycar Series som Kenny Bräck körde tidigare.

Förutom ljudnivå och banor är vikten den stora skillnaden mellan Formel 1 och Formel E. Medan den förstnämnda klassens bilar ligger på 550 kilo väger Formel E-bilarna ytterligare 300 kilo.

– Den dagen man lyckas få ner vikten på bilarna så att de går snabbare blir det en klar konkurrent till Formel 1, men vi pratar om kanske 20 år in i framtiden, säger Felix Rosenqvist och berättar att förarna gör ett bilbyte under loppet för att kunna köra hela distansen.

Han fortsätter:

– Du har bara en viss mängd energi att förbruka så du måste var effektiv i din körning och lyfta på gasen när du bromsar, annars riskerar du att stå utan batterikraft med ett varv kvar på banan. Och det är inte kul.

I skrivande stund har Felix inget kontrakt skrivet för Formel E 2019, men däremot ett för Indycar-serien.

– Nästa steg är att resa över till USA med ambitionen att ta hem förstaplaceringen. Men jag har inte lagt Formel E bakom mig, jag räknar med att återvända inom kort och då är det så klart vinst som gäller.

Läs även andra läsvärda artiklar