Fortsätt

Så sätter svenska elbåtar en ny standard

Ljudet från tändkulemotorer i all ära. I framtiden kommer vi vänja oss vid ett svagt surr från båtar i svenska vatten. Fortfarande finns det dock många utmaningar kvar innan vi ser, och framförallt hör skillnad. Vad är senaste nytt inom det eldrivna båtlivet?

båtar i hamn

En av de största utmaningarna för att de inhemska skärgårdarna ska surra av rena elmotorer liknar den för elbilar — infrastrukturen är inte utbyggd än. I klartext: det finns för få laddstationer. Även om vi än så länge befinner oss tidigt i evolutionen av elbåtar, så blåser förändringens vindar. Styv kuling, minst!

Redan idag finns två eldrivna pendelfärjor i Stockholm ­– att åka kollektivt är helt enkelt ett hållbart alternativ även till sjöss. När det kommer till fritidsbåtar så utvecklar svenska E-Sea en helt ny laddstandard för elbåtar. Tanken är att våra kuster och vattenvägar ska byggas ut med en rad olika typer av laddstationer: från vanliga bryggladdare till mer avancerade snabbladdare. För riktigt stressade båttrafikanter tar man även fram en likströmsladdare på 120 kW som klarar att ladda din båt ungefär lika snabbt som en Tesla Super­charger på landbacken.

Även de inhemska båtfabrikanterna är alle-man-ombord på elektrifieringståget.

Redan till årets båtåkarsäsong har det sjösatts en rad nya, lovvärda initiativ: allt från högpresterande monsterfarkoster som X Shores modell Electric 8000 Smögen Edition, som toppar 25 knop och klarar 80 sjömil på en laddning, och Candelas foilande (bärplansflygande) speedboat som maxar 26 knop, till mer modesta flytetyg som Crescents klassiskt designade el-snipa Allure 20 Electric som klarar att (ljudlöst) puttra på i blygsamma 5 knop i upp till 8 timmar.

Så, trots att vi fortfarande kör så att det ryker – bokstavligt talat – har vi onekligen i det tysta kommit en bra bit på vägen mot ett eldrivet båtliv. Och vem vet, inom en snar framtid har vi kanske till och med gett världen ytterligare en svensk standard!