Högtflygande el-planer

Att vi svenskar älskar att resa är ingen nyhet. Men efter sommarens värmebölja är det fler och fler som frågar sig hur djupa koldioxidavtryck våra vanor hittills lyckats göra i planeten. En av lösningarna på hur vi ska kunna fortsätta resa stavas eldriven flygtrafik.

Elflygplan i hangar

Flygtrafiken, som idag står för cirka 4–5 procent av koldioxidutsläppen globalt – och så mycket som en tiondel av utsläppen här i Sverige – genomgår en transformation där man nu kommit långt i framtagandet av el-drivna flygplan. Och i Norden ligger vi i framkant av utvecklingen. Fortum i Finland är till exempel med och finansierar ett el-flygplansprojekt med högtflygande ambitioner.

"Vi tror att elektrifiering av transportsektorn är ett av de mest effektiva sätten att reducera koldioxidutsläppen. Vi har varit pionjärer när det kommer till både utvecklandet och utbyggandet av laddningsinfrastrukturen i Norden och nu vill vi applicera allt vi lärt oss om detta till utvecklandet av eldriven flygtrafik", säger Tapio Poutiainen, Projektledare på Fortum.

Det Fortum-sponsrade projektet går i första hand ut på att stötta Helsinki Electric Airplane Association som bedriver flygutbildningar med syftet att lära framtidens piloter mer om hur det är att flyga elektriskt och ekonomiskt, samtidigt som man samlar in ovärderliga data om hur el-flygplan beter sig i luften. Man har bland annat investerat i det helelektriska flygplanet Pipistrel Alpha Electric, som är upp till 30 procent mer energieffektivt jämfört med vanliga, bränsledrivna flygplan.

 Även på andra håll i Norden håller flygindustrin på att förändras. Mest radikala är våra grannar i väst. I Norge, som redan idag är världsledande när det kommer till användande av elbilar, har man som mål att all inhemsk flygtrafik ska vara eldriven 2040. Ambitiöst? Javisst, men genom en hel rad stora satsningar är man övertygade om att utvecklingen inom el-flygplan bokstavligt talat kommer få en flygande start. Bland annat avser man att lägga ut en upphandling för att testa intresset för att redan 2025 trafikera vissa kortare rutter med el-plan.

Vi svenskar är tyvärr inte lika mycket i framkant – trots att vi är en av de nationer i världens som flyger allra mest. Enligt statistik från Chalmers flyger vi svenskar idag sex gånger så mycket som snittmedborgaren på jorden. Med tanke på vår omättliga reslust är det positivt att vi i alla fall tagit våra första vingtag mot en grönare transport och reseindustri. Till exempel så har statliga Vinnova beslutat om att fram en roadmap för hur den inhemska flygindustrin kan elektrifieras.

Och så sent som i somras, mitt under rådande värmebölja, genomfördes för första gången en flygning med ett helt eldrivet motorflygplan i Sverige. Det var finbesök av just Pipistrel Alpha Electro, som passade på att lyfta från Bromma och ta en historisk tur runt Stockholm.

"Framtiden är här och nu. Utvecklingen av eldrift går snabbare än bioflygbränslet och nu vill vi på allvar börja bygga en infrastruktur för eldrift på flygsidan, precis som det redan finns på fordonssidan", berättade Hans Dunder en av de ansvariga på flygföreningen EcoFlight som stod som värdar för el-flyguppvisningen.

Till fler läsvärda artiklar