Framtidens farkoster

Laddningsbara flygplan, förarlösa lastbilar och mångfacetterade elbilar. Vi har tjuvkikat på olika transportsätt som är morgondagens verklighet.

motorväg i nattljus

Vi människor har alltid strävat efter att förflytta oss mellan olika platser på snabbaste och smidigaste sätt. Idéerna för hur vi gör detta kan vara mer eller mindre fantasifulla, men allt är inte science fiction. Vi har listat några transportsätt som är morgondagens verklighet.

Förarlösa bud

I takt med att e-handeln växer ökar också behovet att kunna leverera varor direkt till dörren på nya, smarta sätt. Detta ställer i sin tur helt nya krav på framtidens transportfordon. E-handelsföretaget Amazon har redan kommit långt i sina planer på att använda drönare för sina postleveranser, svenska Einride har redan satt sina förarlösa transportbilar i skarp drift hos bland annat DB Schenker i Jönköping, i Nya Karolinskas kulvertar rullar eldrivna robotar runt med material och lastbilstillverkaren Scania står redo att släppa lös sina förarlösa lastbilar på våra gator och vägar så fort lagen tillåter den nya tekniken. Gemensamt för dessa exempel är att de saknar förare och går på el, vilket i sin tur innebär att de kan vara igång dygnet runt, förutom vid service och laddning.

Energilager på hjul
På landsbygden kommer privatbilismen sannolikt fortsatt vara stark, medan vi troligtvis ser hur andra lösningar kommer att växa sig starkare i storstäderna. Men oavsett var (el)bilarna rullar när de rullar, så kommer deras batterier vara intressanta att använda som effektbalansering när de står stilla. Tekniken kallas för vehicle to grid, och baserar sig på att de flesta bilar står still och är outnyttjade 90 procent av sin livstid. Det är fortfarande en bit kvar innan den här tekniken kommer ut brett på marknaden. Något som redan finns här och nu däremot är möjligheten att ladda sin bil ultrasnabbt – 30 mil på 10 minuter. Innan årets slut finns det faktiskt ultrasnabba laddstationer, byggda av Fortum Charge & Drive, på plats som klarar av att täcka el-behovet för alla som reser mellan Oslo, Stockholm och Helsingfors. Även om de bilar som klarar den maximala laddkapaciteten inte ännu nått marknaden så finns det idag två modeller som klarar av 70-100 kW, alltså som mest en fördubbling jämfört med konventionella snabbladdare på 50 kW. Nästa år väntas modeller som klarar 150 kW. De första bilarna som klarar laddeffekter på 350 kW väntas komma 2020, i samarbetet kring denna standard finns BMW, Daimler (Mercedes & Mini), Ford och Volkswagengruppen i form av Audi och Porsche.

Propellerdrivet

Redan nu går det utmärkt att införskaffa en uppladdningsbar och eldriven utombordsmotor till din båt. Fördelarna är, förutom minskad miljöpåverkan, att eldrivna utombordsmotorer bjuder på så väl enkel hantering som minimal driftkostnad. Tyvärr är dock inköpspriserna fortfarande väl tilltagna.

Även i luften är det saker i görningen. Bland annat så är Fortum inblandade i utvecklingen av ett fyrsitsigt eldrivet propellerplan (läs mer om Fortums satsning på eldrivna flygplan) och flygbolaget Norwegian räknar med att alla deras regionflyg är helt elektriska år 2040.

Minitaxi, någon?

Elcykeln finns numera i var och varannans cykelställ samtidigt som vi ser vi hur batteritekniken adapterats till allt fler traditionella transportmetoder. Idag tar sig så väl vuxna som ungdomar och barn fram på vespor, brädor och kickbikes rustade med den senaste eldrifts-tekniken. Och besöker du Stockholm tar du dig snabbast till din slutdestination med stadens första riktiga minitaxi Bzzt. Måste upplevas! På Fortum samarbetar vi med tillverkaren Clean Motion (som levererar de trehjuliga taxipoddarna) för att ställa om den indiska marknaden för trehjulingar till eldrift.

Läs även andra läsvärda artiklar