Fortum Plus – få svar direkt

11 november 2021

Kundservice medarbetare

Vi tog fram produkten Fortum Plus för att vi upplever att när våra företagskunder har frågor vill de ha svar snabbt. Oavsett om det är en fakturafråga eller om de behöver diskutera sitt elavtal och elanvändning. Därför är vårt Express-team alltid redo att hjälpa er. Som Fortum Plus-kund prioriteras ni och hamnar först i kön när ni ringer eller mejlar oss. Men vilka är egentligen de vanligaste frågorna som våra företagskunder har?

Isabelle Linholm Schmidt jobbar på Fortums företagskundservice och ska hjälpa oss att besvara de vanligaste frågorna.

Vilket elavtal har vi?

Kunder frågar ofta om hur deras avtal ser ut. Det berättar vi självklart mer än gärna för kunden och förklarar också varför den elprodukten och de tilläggstjänsterna gynnar just den specifika kunden, säger Isabelle.

Isabelle fortsätter.

Vi berättar också hur vi på Fortum ständigt arbetar för att våra kunder ska få ett skonsamt avtal för vår natur som också är prisvärt, och hur vi på Fortum arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för kunden.

Om vi ser att kunden skulle gynnas av ytterligare en produkt informerar vi om det. Vi poängterar värdet i de tjänster som passar in på kundens behovsanalys och hjälper därefter kunden med att få det bäst anpassade avtalet för just deras företag.

Var kan jag se mina fakturor?

En återkommande fråga är om kund kan få en fakturakopia när de har missat att betala in. I dessa fall ser vi till att kunden får en kopia direkt men vi tar också reda på hur kunden tar emot sina fakturor idag. Kanske passar det kunden bättre att få fakturorna på mejl istället för via brev och kanske skulle det passa dem att slå ihop elnätsfakturan och elhandelsfakturan till en för att minimera utskick och pappersarbete, säger Isabelle.

Vi rekommenderar kunderna att skapa konto på vår onlinetjänst Fortum Online där vi tillsammans med kunden går igenom hur de får tillgång till alla sina fakturor och kan se sin månadsförbrukning.

Vill ni läsa mer om vårt verktyg Fortum Online kan ni göra det här.

Vad är skillnaden på ett elnät och elhandelsbolag?

Kunder ringer in med frågor om skillnaden på elnätsavtal och elhandelsbolag. Vi förklarar för kunden att ett elnätsbolag tar hand om alla elledningar och det är dem ni vänder er till om ni skulle få strömavbrott. Ett elhandelsbolag däremot är de som ni faktiskt köper el av, som från oss på Fortum. Vi förklarar också hur vi samverkar med nätbolagen och erbjuder alltid kunder möjligheten att samfakturera fakturorna från de olika bolagen, förklarar Isabelle.

Vad är fördelarna med att ha tjänsten Fortum Plus?

- Fördelarna med Fortum Plus enligt mig är att oavsett stort eller litet företag får man snabb och bra service. Vår uppgift på Fortum är alltid att hjälpa kunden och se till att vi levererar el med konkurrenskraftiga avtal så att kunden kan fokusera på sin kärnverksamhet utan att behöva fundera över sitt elavtal. I ett företag sker det ständigt förändringar och utvecklingar och vi på Fortum vill kunna vara med och stötta företagarna i sin utveckling med god och effektiv service samt kunskap. Fortum Plus är ett toppenexempel på att låta oss på Fortum hjälpa kunden snabbt och effektivt så de kan fokusera på sina viktiga frågor, avslutar Isabelle.

Läs mer om våra andra tilläggstjänster

Vill ni veta mer om våra andra tilläggstjänster som ger trygghet, hjälper miljön och minskar era administrativa arbetsuppgifter?

Läs mer