Kundcase
Här har vi samlat kundcase från några av våra kunder som är med på resan mot en renare värld.
Kontakta oss för att bli kund ni också
”Trygghet och expertis avgjorde vårt val”
Re-board
Företaget Re-board ville ha ett förutsägbart elavtal med ett lågt klimatavtryck och valde Fortum baserat på tryggheten och den förtroendeingivande kontaktpersonen.

"Det känns så klart fantastiskt att vi kunde göra en sådan besparing mot det rörliga elpriset"
PS Matsal
Företaget PS Matsal valde att lägga till Prissäker till sitt rörliga elavtal för att kunna binda sitt elpris i kortare perioder. I mars 2022 gjorde de en stor besparing jämfört med det rörliga elpriset.

”Känns mycket tryggare med en portföljförvaltning”
Kopparhus
Fastighetsbolaget Kopparhus hade tidigare ett rörligt elavtal och såg att elkostnaderna gick upp trots insatser för att sänka sin elförbrukning. De valde att byta till en portföljförvaltning för att få mer trygghet inför vintern.

"Det som jag fastade för var portföljavtalet, det kändes tryggt.”
Fortnox
Företaget Fortnox blev överraskade av förra vinterns elpristoppar. Nu vill de ha ett jämnare elpris och mer trygghet. Därför valde de Fortum Smart.

"Våra kontaktpersoner är väldigt förtroendeingivande och det känns väldigt tryggt att ha Fortum som elpartner"
BRF Tornen
När bostadsrättsföreningen Tornen i Järfälla skulle välja elleverantör hade de två kriterier: ta mer kontroll över elkostnaderna och få en närmare relation till elbolaget. Efter att ha träffat Fortums representanter kände de sig väldigt trygga och valde dessutom ett riktigt smart elavtal.

”Portföljförvaltning var det bästa alternativet, det elavtalet har som mål att slå det rörliga elpriset över tid”
Brödernas
Restauranger har generellt en hög elanvändning, likaså Brödernas. De har allt från pizzaugnar och diskmaskiner till uppvärmning och belysning som drivs av el. Därför var det viktigt för dem att få till ett bra och stabilt elpris. Hannes rekommenderade därför att de valde en portföljförvaltning.

Hållbarhet är väldigt viktigt för att kunna stärka sitt varumärke och uppfattas som ett seriöst företag.
Silver
Fler och fler miljömedvetna företag vill veta vart elen de använder kommer från. Enligt Therése Eineman på varumärkesbyrån Silver kan hållbara val hjälpa till att stärka ett företags varumärke. Silver är en strategisk varumärkes- och designbyrå som har funnits sedan 1998. De hjälper andra företag att bygga och utveckla sina varumärken.

”Vi la stort fokus på effektiva processer och transparens.”
Ellevio
Efter en större upphandling levererar nu Fortum el samt prissäkring av el, miljövärden och elcertifikat till elnätsbolagen Ellevio. I samarbetet ingår kompetensutbyte, expertis inom elmarknaden och fossilfri el.

"Vi är mycket stolta över att ha ingått ett samarbete"
Digiplex
Fortum Spring är en plattform som gör det möjligt för företag att tjäna pengar på sin flexibilitet. Genom att göra små ändringar i sin energiförbrukning kan företag tjäna pengar samtidigt som de hjälper elnätet.

"Fortums engagemang för framtiden går hand i hand med oss"
Österlenmejeriet
När Danones produktionsanläggning, Österlenmejeriet, skulle välja en ny elpartner var det viktigt att hitta en leverantör som kunde leverera förnybar energi och hjälpa dem att nå sina utsläppsmål. När en upphandling hade gjorts gick Fortum ut som segrare och levererar nu 100% vattenkraft till dem.

”Han är ärlig och håller vad han lovar”
Hårteam1
Hårteam1 skulle byta elleverantör och blev lurade av ett oseriöst företag. Elräkningen blev skyhög och delägarna på Hårteam1 tappade allt förtroende för elbolagsbranschen. Men när det fick kontakt med Hannes på Fortum så vände det.

"Hela hållbarhetstänket är jätteviktigt för oss!"
Voi
Voi och Fortum har inlett ett större samarbete kring flera hållbarhets- och innovationsprojekt där bland annat batteriåtervinning och spårning av återvunnet material ingår. Voi har också valt att köpa in 100% vattenkraft som drivmedel till sina elsparkcyklar.

"Vi har optimerat vår elanvändning och sänkt vår elkostnad"
Erasteel
Ståljätten gick över till 100% fossilfri el och sänkte samtidigt sina elkostnader. Erasteel har som mål att sänka sina Co2-utsläpp och samtidigt sänka sina elkostnader. De gjorde därför en stor upphandling där Fortum gick ut som vinnare.

”En god och trygg relation är viktigt för oss”
Folkparken
Restaurangchef Magnus Bergh och hans personal letade efter ett tryggt och stabilt elbolag till sin restaurang Folkparken. Som en elintensiv verksamhet var det viktigt att välja rätt elleverantör, och hos Fortum hittade de både ett elavtal och en elpartner som motsvarade förväntningarna.