Vanliga frågor kring el till företag

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får in kring el till företag. Fick du inte svar på din fråga? Kontakta vår kundservice på 020 – 818 818.

Vi vill ha el från Fortum

Vilket elavtal passar vårt företag bäst?

Det finns många faktorer som avgör vilket elavtal som passar ert företag bäst, bland annat hur er förbrukning ser ut och vilken risk ni vill ta. Vill ni ha koll på er kostnad och veta i förväg vad fakturan kommer att ligga på rekommenderar vi ett fast elavtal. Vill ni följa marknaders svängningar och ha chans till ett lågt pris rekommenderar vi ett rörligt avtal. Vill ni ha det bästa av båda världarna finns vårt vintersäkra elavtal där ni får ett fast pris under vintermånaderna och rörligt resten av året.

Fortum Smart är vår portföljförvaltning där ni kan luta er tillbaka och låta experterna göra inköpen av er el. Utifrån risk och prisstrategi arbetar våra experter för att erbjuda en så låg energikostnad som möjligt. Inköpen sker med god framförhållning och ni kan därför vinna mycket över tid.

Varför är vår elfaktura så dyr?

Det kan bero på att ni har ett så kallat anvisat elavtal. Det betyder att ni inte har gjort ett aktivt val av elhandelsbolag vilket kan leda till ett onödigt högt elpris. Första steget är alltså att göra ett aktivt val. Kontakta oss så hjälper vi er.

Själva elpriset påverkas av flera faktorer. En faktor är vädret. I Sverige kommer ungefär hälften av all energi från vatten- och vindkraft. Elpriset varierar därmed beroende på hur mycket el vi kan producera och hur stor efterfrågan är. Ju mer vinden blåser och vatten det är i våra forsar och älvar, desto större tillgång på el, vilket gör att priset sjunker om inte efterfrågan ökar lika mycket. 

En annan faktor är elmarknaden. Det vi idag lite slarvigt benämner som ”elmarknaden” tillkom på 1990-talet då Sverige, Norge, Finland och Danmark avreglerade sina respektive elmarknader. För att konkurrensutsätta marknaden – och därmed gynna alla eltörstande konsumenter – skapades en dedikerad handelsplats. Denna elbörs fick namnet Nord Pool och här handlas det alltså med el till högst- och lägst bjudande, på precis samma sätt som på den vanliga aktiebörsen. För er som elkonsument har detta betydelse eftersom ert elpris styrs av de priser som elhandelsföretagen får betala när de köper in el. Detta påverkar dock bara de som har ett rörligt avtal.

Det som också påverkar er elfaktura är er förbrukning. Kanske kan ni bli mer effektiva i er förbrukning? Vi erbjuder er gratis elrådgivning där vi ger er tips för att minska förbrukningen och därmed era kostnader.

Vad är skillnaden på elhandel och elnät?

Er faktura består av två olika delar, en del som består av elhandel och en del som består av elnät. Fortum är ett elhandelsbolag därför benämns kostnaden från oss som Elhandel.

Elhandel är den del som ni betalar för själva elen som ni faktiskt använder. Vi erbjuder olika typer av elhandelsavtal. Ni som företagare får alltid rådgivning kring vad som passar just ert företag bäst! Boka rådgivning här.

Elnät avser bland annat drift och underhåll av elledningar i området där er lokal finns, d.v.s. elens infrastruktur. Ofta betalar ni en avgift för abonnemang och en avgift för elöverföring per använd kilowattimme (kWh). Ni kan inte välja elnätsägare eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet.

Lite förenklat kan ni tänka er en kran där elhandeln är kostnaden för vattnet ni förbrukar och elnät är rören som leder vattnet.

Hur fungerar bytet av elleverantör?

Ni behöver bara kontakta oss, bestämma vilket avtal ni vill ha och skriva på en fullmakt – resten sköter vi. Vi säger upp er nuvarande leverantör och börjar leverera när uppsägningstiden eller bindningstiden har gått ut. Ni kan alltså inte få dubbla fakturor.

Kan vi välja energikälla?

Ja, ni kan välja vilken energikälla ni vill att elen ska komma från, till exempel sol-, vind- och vattenkraft. Den energikälla ni väljer är inte nödvändigtvis den el ni kommer att få i uttagen, men det säkerställer att vi köper in den mängd el som ni förbrukar på ett år från er valda energikälla. Ni gör då en insats för miljön och stödjer produktionen av förnybar el. Ni får dessutom ett diplom som ni kan använda i er hållbarhetsredovisning.

Varför är svarstiden på omförhandlingen så kort?

Vi kan endast se fastpriserna 4 månader fram i tiden, därför kan vi inte skicka ut dem tidigare tyvärr.

Varför skickas all information gällande avtal ut postalt och inte via e-post?

Då det är viktig information som skickas ut måste vi försäkra oss om att det kommer fram och att det kommer rätt. Postala adresser uppdateras kontinuerligt via Skatteverket, det gör dessvärre inte mejladresser. Därför skickar vi denna typ av information via postala utskick. 

Varför har Fortum fakturaavgift?

Om ni vill slippa fakturaavgiften rekommenderar vi att ni signar upp er på autogiro eller e-postfaktura. Ni kan göra detta via Mitt Fortum eller genom att kontakta kundservice på 020 – 818 818. 

Hur loggar man in på Mitt Fortum?

Första gången ni ska logga in?

För att använda Mitt Fortum måste ni först registrera er som användare. Registreringen är nödvändig för att skydda den information som ert företag eller förening har på Mitt Fortum. Registrering gör ni med ert kundnummer tillsammans med organisationsnummert. Den e-postadress ni anger vid registrering blir ert företags eller förenings användarnamn på Mitt Fortum. Ni kan börja använda Mitt Fortum direkt efter registrering. Använd samma länk som "logga in på Mitt Fortum" för att registrera er.

Här laddar ni ned vår app

•iPhone/IPad (iOS)

•Android

 

Varför har Fortum månadsavgift?

Månadsavgiften är en fast avgift som täcker våra olika administrativa kostnader. Den tar vi ut för att kunna köpa in el till våra kunder och för att kunna göra miljöinsatser som gynnar hela vår jord. 

 

 

 

Är det Fortum som försöker kontakta mig?

När vi skickar ut SMS med avtal för godkännande via GetAccept kommer det alltid från nummer +46 76 51 93 311.

Låt oss ringa upp dig så berättar vi mer.

Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.
Jag godkänner att mina data samlas in med detta formulär. De samlade uppgifterna (namn, epost, telefonnummer och övriga kommentarer ) används för att hantera ditt ärende. Läs mer om Fortums sekretesspolicy.