Warning
Vi har nu hård belastning på grund av det rådande marknadsläget. Därför kommer företagskundervices telefonlinje vara stängd torsdagen den 29 september för att vi ska hinna ikapp med de förfrågningar som kommit in via vår mejl. Vi kommer att öppna som vanligt igen fredagen den 30 september. Vi ber om ursäkt för besväret!  Vanliga frågor och svar hittar ni här

Kundservice Företag

Välkomna till vår kundservice för företagskunder. Ni når oss vardagar mellan 08:00 och 17:00, med undantag för torsdagar mellan 11:30 och 12:30, på telefon 020-818 818 eller på mejl
foretagkundservice@fortum.com.

Vanliga frågor och svar

De vanligaste frågorna just nu

Ska ni flytta eller avveckla ert företag och därför behöver avsluta ert elavtal?

Ni behöver i första hand kontakta ert elnätsbolag för att avsluta nätavtalet. Därefter kontaktar ni oss för att flytta med ert befintliga elavtal till er nya adress.

Vi har blivit omförhandling utan vår vetskap, vad gör vi?

Vi skickar alltid ut ett brev 60-90 dagar innan avtalet löper ut med information om förlängning av ert elavtal. I det brevet får ni information om vilket sista datum ni måste kontakta oss för att säga upp eller ändra ert elavtal. Om ni inte kontaktar oss förlängs ert elavtal enligt samma villkor men med dagens aktuella pris. Brevet skickas alltid till er faktureringsadress. Om ni har missat brevet och vill ha en kopia är ni varmt välkomna att mejla oss på foretagkundservice [snabel-a] fortum [punktum] com.

Var hittar vi företagets fakturor?

Alla era fakturor ligger samlade i Fortum Online. Det är helt gratis att skapa ett konto och ni behöver bara ert kundnummer och ert organisationsnummer för att komma igång. 

Hur ser elmarknaden ut och vad är era rekommendationer inför vintern?

Elpriserna är just nu höga vilket beror på flera orsaker, bland annat brist på gas i Europa, begränsad överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige, torrt väder och underhåll av kärnkraftverk. Med stor sannolikhet kommer vi fortsatt ha höga elpriser under hösten och vintern, men med stora variationer mellan olika dagar och dygnets olika timmar beroende på hur utbudet och efterfrågan ser ut från dag till dag. Att förutspå en exakt prisutveckling inför vintern är just nu väldigt svårt. Får vi en förhållandevis varm vinter med mycket vind och regn så att vindkraften och vattenkraften kan utnyttjas maximalt kommer priserna gå ner till nivåer mer i linje med vad vi haft tidigare år. Får vi däremot en kall och torr vinter med lite vind så kommer elpriserna fortsätta stiga, och vi riskerar till och med avstängning av elen vissa timmar på grund av elbrist. Även vad som händer i resten av Europa, t.ex. utvecklingen i kriget i Ukraina, får påverkan på elpriset eftersom vi har en sammankopplad europeisk elmarknad.

Hur bör ni som företagskund agera? Den stora osäkerheten gör att det just nu är väldigt dyrt att binda sitt elpris. Ett rörligt eller portföljförvaltat elpris är därför att rekommendera för er som har möjlighet att klara av vissa svängningar i elpriset. Vill ni öka tryggheten och förutsägbarheten i ett rörligt eller portföljförvaltat elavtal rekommenderar vi att lägga till tjänsten Prissäker.

Det andra ni kan göra för att minska er elkostnad är att minska er elförbrukning. Ett första steg för att minska sin elförbrukning är att skapa sig en överblick över hur er förbrukning ser ut idag, det gör ni enkelt i Fortum Online. Ta del av energispartips här eller ta del av vår energieffektiviseringsrapport här.

Vad är timmätning och hur fungerar det?

En åtgärd att minska sin elförbrukning och därmed sin elkostnad är att se över när på dygnet man förbrukar sin el och försöka ställa om sin förbrukning till billigare timmar, men detta gäller endast om man har ett timmätt elavtal. För att byta från schablonmätt till timmätt avtal måste ni först kontakta er nätägare för att säkerställa att ni har förutsättningarna för timmätning. 

Det som är viktigt att ha i åtanke är att:

  • Detta kräver att man jobbar mer aktivt med sin förbrukning och ändrar en del av sina vanor för att man faktiskt ska se en lägre elkostnad. 
  • Att sänka sin förbrukning kan kräva investeringar för att byta ut gamla maskiner och andra tekniska anordningar till mer energieffektiva och moderna lösningar.
  • Det finns inga garantier för att elkostnaden går ner och för en del företagskunder kan det bli dyrare när man byter till ett timmätt avtal, exempelvis om man driver en verksamhet där förbrukningen är svår att flytta. 

 

 

Man med laptop som tittar på verktyget Fortum Online

Fortum Online - allt om er el

- Se alla era fakturor och om de är betalda
- Följ er elförbrukning
- Få notiser om något avvikande sker 

Till Fortum Online

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy

Vi har uppdaterat vår integritetspolicy när det gäller hur länge vi lagrar våra kunders personuppgifter. Syftet med policyn är att underlätta för dig som är kund att ta del av dina rättigheter.

Ta del av integritetspolicyn här    

Förändring av fakturaintervall

Från och med 1 februari kommer vi inte längre erbjuda kvartalsfaktura, istället kommer ni automatiskt gå över på antingen varannan månads- eller månadsfaktura. Se nedan för mer information.

Varför ändrar ni vår fakturaintervall?

En av anledningarna till att vi ändrar er fakturaintervall från kvartalsfaktura till varannan månads-eller månadsfaktura är att ni inte ska få så stora fakturor vid ett och samma tillfälle, detta gynnar er speciellt i dessa tider med extra höga elpriser. Ni kommer istället att få lägre fakturor oftare vilket gör att det blir lättare för er att budgetera.

När sker förändringen av fakturaintervallen?

Vi kommer att göra ändringen 1 februari 2022.

Vilka fakturaintervaller förändras?

Vi kommer att byta kvartalsfaktura till varannan månadsfaktura för företag med en årsförbrukning på mindre än 3000 kWh samt till månadsfakturering för företag över 3000 kWh/år.

Vilka påverkas av förändringen?

Alla företagskunder som förbrukar mer än 3000 kWh/år kommer att få månadsfakturering.

Alla företagskunder som förbrukar mindre än 3000 kWh/år kommer att få varannan månadsfakturering.

Kan vi välja kvartalsfakturering?

Nej, från och med 1 februari 2022 kommer vi inte längre ha kvartalsfakturering mot företagskunder.

Kan vi välja att få våra fakturor digitalt?

Ja, ni kan välja att få era fakturor som E-postfakturor, för att ändra till det fyller ni i formuläret här.

Ni kan också få dem som PEPPOL, SVE eller Edifact. Det kan ni beställa här.

Ni kan se alla era fakturor i Fortum Online. Logga in här.

Kundservice Privat

Är du privatkund är du istället välkommen att kontakta vår kundtjänst för privatkunder. Övriga kontaktuppgifter kan du hitta på vår kontaktsida.