Flyttanmälan

När du flyttar behöver du också uppdatera din adress så att all post hamnar rätt och dina uppgifter uppdateras i folkbokföringen. Det är faktiskt obligatoriskt enligt lag att göra en flyttanmälan, men hur gör man?

Flyttanmalan

Så här gör du en flyttanmälan till Skatteverket

När du ska flytta gör du en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokförings-adress. Det kostar inget att göra en flyttanmälan, men tänk på att vara ute i tid. Din anmälan ska vara inne senast en vecka efter att du har flyttat för att den nya adressen ska gälla från inflyttningsdagen. När du har uppdaterat din folkbokföringsadress kommer myndigheter och andra instanser, som hämtar sina uppgifter från folkbokföringsregistret, att få tillgång till den nya adressen.

Vill du beställa eftersändning av din post?

Du kan beställa eftersändning av din post på Adressändring.se och på så sätt vara säker på att du inte går miste om viktig post i samband med flytten. Därefter tar det minst fyra dagar innan ändringen kan bekräftas.

När du anmäler din adress till Adressändring.se kan du få en blankett om att göra en flyttanmälan till Skatteverket hemskickad. Har du redan gjort en sådan behöver du inte skicka in dina uppgifter igen.

Vad kostar eftersändning av posten?

Eftersändning av post kostar pengar och beror på hur länge man vill nyttja tjänsten, men det är ett enkelt sätt att se till att din post hamnar rätt. Se bara upp för bluff-företag inom detta område.

Flyttanmälan av elen

Är du redan kund hos oss på Fortum och ska flytta till en ny bostad kan du snabb och enkelt göra en flyttanmälan i Mitt Fortum. Ska du byta bostad men är ännu inte kund hos oss, bli kund här! 

Certifiering: