Fakturaförändring Fortum och Ellevio

Från och med april 2021 kommer vi inte längre samfakturera med elnätet Ellevio. Läs mer om varför och vad du som kund behöver göra nedan.

Fortum och Ellevio har under flera års tid samfakturerat våra gemensamma kunder. I praktiken har det inneburit att du har fått kostnaderna för elnätet och elanvändningen på en och samma faktura. Nu kommer samfaktureringen att upphöra, i fortsättningen får du en separat faktura från oss och en från Ellevio. Anledningen till detta är teknisk, vi kommer nämligen inte längre att dela faktureringssystem. Självklart kommer förändringen inte att påverka dina kostnader för elnätet och elanvändningen.

Hur kommer du att märka att samfakturering har upphört? Vi har redan nämnt att du kommer att få två separata fakturor. Kommer något mer att hända?

Ingen skillnad hos Fortum

När det gäller din faktura från Fortum kommer du inte att märka någon skillnad. Oavsett om du har fått din faktura digitalt eller på papper via posten så kommer du att fortsätta få den på samma sätt. Detsamma gäller om du har autogiro eller får din faktura via Kivra. Du behöver inte göra någonting, allt fortsätter precis som tidigare.

Vid frågor kontakta oss

En del skillnader hos Ellevio

Du kan komma att behöva vidta vissa åtgärder när det gäller din faktura från Ellevio, t. ex. om du har autogiro och vill fortsätta med det. Här hittar du all information om vad du behöver vara uppmärksam på när det gäller din nätfaktura.

Länk till Ellevio

Mitt Fortum

Du vet väl att du alltid kan se dina fakturor på Mitt Fortum som är dina inloggade sidor i vår app och på webben. Här kan du få information om förfallodag, betalstatus, fakturaintervall och mycket mer. Har vi rätt telefonnummer och mailadress till dig? Om inte kan du uppdatera dina kontaktuppgifter här så att du inte missar någon viktig information från oss. Läs mer, kom igång eller logga in på Mitt Fortum här.

Våra betalsätt

Du kanske funderar på att byta betalsätt till exempel från pappersfaktura till e-faktura? Läs mer här om vilka olika betalsätt vi kan erbjuda. Du kan också välja hur du vill få din faktura via Mitt Fortum eller kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Frågor och svar

Varför kommer jag få två fakturor?

Från 11 mars 2021 kommer Fortum och Ellevio inte längre att dela faktureringssystem, detta innebär att du i fortsättningen kommer få en faktura för elhandelskostnad från Fortum och en för elnätskostnad från Ellevio.

Vad är Energikundservice?

Energikundservice är det bolag som sköter faktureringen och hanterar betalningar för bland annat Fortum Markets AB. Tidigare har Energikundservice även skött faktureringen för Ellevio, men det upphör nu. Däremot kommer Energikundservice fortsätta att sköta faktureringen för Fortum Markets AB.

Kommer detta att påverka mina elkostnader?

Nej, denna förändring kommer inte att påverka dina elkostnader, varken för elnätet eller för elhandeln.

Jag har inte internet utan betalar fakturan manuellt, vad måste jag göra?

Du betalar dina elkostnader från Fortum till samma postgironummer som tidigare, PG 4875503-7

Jag vill inte ha två olika fakturor, går det att ordna?

Eftersom Fortum och Ellevio inte längre har gemensam fakturering så kan vi inte skicka en faktura för både elnät och elhandel. Däremot kan vi erbjuda flera olika enkla och miljösmarta alternativ, t ex e-faktura, autogiro och e-postfaktura.

Hur blir det med mitt fakturaintervall, ändras det?

Nej det kommer inte att förändras, du behåller samma fakturaintervall som tidigare.

Hur blir det med betaltid/förfallodatum, kommer det att ändras?

Nej det kommer inte att förändras, det är samma betaltid/förfallodatum som tidigare.

Vem ska stå som betalningsmottagare när jag gör min betalning?

Betalningsmottagare för dina fakturor från Fortum är Energikundservice och för dina fakturor från Ellevio är mottagaren Ellevio AB.

Kommer detta att innebära någon skillnad när jag loggar in på Mitt Fortum?

Det kommer inte vara någon skillnad när du loggar in.

Jag har e-faktura nu, behöver jag göra något?

Du behöver inte göra något alls, fakturan kommer skickas som vanligt till din bank där du godkänner den. Detta gäller både för din faktura från Fortum och för din faktura från Ellevio.

Jag får min faktura via Kivra, behöver jag göra något?

Du kommer att få dina fakturor från Fortum till Kivra precis som tidigare.

Jag har fått min faktura via Kivra, varför då?

Det är för att du har valt att få fakturor via deras tjänst. Om du inte vill får våra fakturor via Kivra gör du följande:

Jag får min faktura via e-post, behöver jag göra något?

Vi kommer även i fortsättningen att skicka din faktura från Fortum via e-post från samma avsändare som tidigare, no-replyinvoice [snabel-a] energikundservice [punktum] se. Däremot kommer du att få dina fakturor från Ellevio från en ny avsändare som är no-replyfaktura [snabel-a] ellevio [punktum] se.

Om du inte har fått din faktura, kika i din skräppost

Jag har autogiro och vill fortsätta med det, behöver jag göra något?

Du kommer att fortsätta få autogiro precis som tidigare och kommer alltså inte att behöva göra något.